Use of an Electronic Examination System (SPE) as a strategy for teaching and evaluation of learning: a case study at an Institution of Higher Education (IES)

Authors

  • Vinicius Costa da Silva Zonatto Universidade Regional de Blumenau (FURB) Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC)
  • Elvis Silveira-Martins Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial e Sistemas Agroindustriais (PPGDTSA)
  • Andréia Carpes Dani Universidade Regional de Blumenau (FURB) Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC)
  • Roberto Carlos Klann Universidade Regional de Blumenau (FURB) Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC)

DOI:

https://doi.org/10.5902/198346598142

Abstract

This study aims to identify the contributions of an Electronic Examination System of (SPE) in the processes of teaching and learning evaluation of Business and Accounting Undergraduate students of a higher education institution. A case study, of exploratory and descriptive nature, with qualitative and quantitative approach was conducted. The main highlighted contributions by teachers in the teaching and evaluation of learning processes are related to the identification of areas of improvement, the reinforcement of content taught during the course, the consolidation of basic concepts, the expansion of general knowledge (multidisciplinary learning), greater quality of education and higher levels of learning. The results show that the students’ performance on the SPE assessments was increasing, which represents a better performance of the whole group analyzed. Similar results were observed in bimonthly evaluations, where the students’ performance was also growing and lowest standard deviation, which indicates less dispersion in the overall performance of the students. The results suggest that the students’ are getting a better learning the content taught in courses, which opens perspectives for a new field of research. It is concluded that the SPE can be an effective strategy of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicius Costa da Silva Zonatto, Universidade Regional de Blumenau (FURB) Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC)

http://lattes.cnpq.br/1916486402947867

Vinícius Costa da Silva Zonatto

Doutor em Ciências Contábeis e Administração (FURB)

Professor do Programa de Pós-graduação em Ciências Contábeis da Universidade Regional de Blumenau (PPGCC/FURB)

Endereço: Rua Antônio da Veiga, 140 - Sala D 202 - Bairro Victor Konder

Caixa Postal 1507 - CEP 89012-900 - Blumenau/SC - Brasil

E-mail: viniciuszonatto@gmail.com - Fone: (47) 3321 0938


Elvis Silveira-Martins, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial e Sistemas Agroindustriais (PPGDTSA)

http://lattes.cnpq.br/8935092122290271

Elvis Silveira-Martins

Doutor em Administração e Turismo (UNIVALI)

Professor do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Territorial e Sistemas Agroindustriais (PPGDTSA) da Universidade Federal de Pelotas (PPGDTSA/UFPEL)

Endereço: Avenida Jucelino K. de Oliveira, 3231Rua Antônio da Veiga, 140 - Apto. 201 - Centro

CEP 96020-045 - Pelotas/RS - Brasil

E-mail: elvisprofessor@gmail.com - Fone: (53) 8109 1338

 

Andréia Carpes Dani, Universidade Regional de Blumenau (FURB) Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC)

http://lattes.cnpq.br/1178450971204407

Andréia Carpes Dani

Doutoranda em Ciências Contábeis e Administração (FURB) no Programa de Pós-graduação em Ciências Contábeis da Universidade Regional de Blumenau (PPGCC/FURB)

Endereço: Rua Antônio da Veiga, 140 - Sala D 202 - Bairro Victor Konder

Caixa Postal 1507 - CEP 89012-900 - Blumenau/SC - Brasil

E-mail: andreiacarpesdani@gmail.com - Fone: (47) 3321 0938

Roberto Carlos Klann, Universidade Regional de Blumenau (FURB) Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC)

Roberto Carlos Klann

Doutor em Ciências Contábeis e Administração (FURB)

Professor do Programa de Pós-graduação em Ciências Contábeis da Universidade Regional de Blumenau (PPGCC/FURB)

Endereço: Rua Antônio da Veiga, 140 - Sala D 202 - Bairro Victor Konder

Caixa Postal 1507 - CEP 89012-900 - Blumenau/SC - Brasil

E-mail: rklann@furb.br - Fone: (47) 3321 0938

Published

2016-10-02

How to Cite

Zonatto, V. C. da S., Silveira-Martins, E., Dani, A. C., & Klann, R. C. (2016). Use of an Electronic Examination System (SPE) as a strategy for teaching and evaluation of learning: a case study at an Institution of Higher Education (IES). Revista De Administração Da UFSM, 9(3), 464–487. https://doi.org/10.5902/198346598142

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)