Organizational assessment methodology of corporate universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465932836

Abstract

Purpose – In the available literature, we can find research on how to conduct an assessment of an organization’s Corporate Education, but not of the Corporate University. Therefore, in our research we propose a methodology to evaluate the organizational management of Corporate Universities.

Design/methodology/approach – This research is descriptive and uses the multicriteria analysis method as basis. Specifically, we use the Multi-Attribute Global Inference of Quality (Magiq) methodology for the definition of weights, to measure the importance of factors and sub-factors that determine the organizational evaluation of Corporate Universities.

Findings – The resulting methodology contemplates six factors and 18 sub-factors. The six factors in descending order of weights are: Strategic Management, Organizational Learning, Process, Performance, Institutional and Market.

Research limitations/implications – The fact that our research is based on the knowledge of Brazilian experts, it infers the use of this methodology only for the case Brazil, which can be seen as a limitation of this research.

Practical implications – The leaders of Corporate Universities will henceforth be able to mirror and look for greater performance to achieve their goals.

Originality/value – Our research intends to contribute to reduce the gap either in theory and practice of how to evaluate Corporate Universities. From there, we hope to make possible to compare them, to create rankings and to establish awards, since the existing literature provides criteria on how to evaluate Corporate Education, but not Corporate Universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarissa Leite Braga e Matos, PPGA/UNIFOR

Mestra em Administração de Empresas pelo PPGA/UNIFOR

Sergio Henrique Arruda Cavalcante Forte, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Professor Titular do PPGA da UNIFOR

Sérgio Alexandre Barreira Forte, PPGIA/UNIFOR

Mestre em Informática Aplicada pelo PPGIA/UNIFOR

References

Abel, A. L.; Li, J. (2012). Exploring the corporate university phenomenon: Development and implementation of a comprehensive survey. Human Resource Development Quarterly, v. 23, n. 1, p. 103-128

Abtd. (2014).O Retrato do Treinamento no Brasil (pesquisa anual). Revista T&D Inteligência Corporativa. São Paulo: Ed. 181, p. 3-12.

Allen, M.; Mcgee, P. (2004). Measurement and evaluation in corporate universities. New Directions for Institutional Research, [S. l.], n.124, Winter, p. 81-92.

Alperstedt, C. (2001). Universidades corporativas: discussão e proposta de uma definição. Revista de Administração Contemporânea (RAC), [S. l.], v. 5, n. 3, p. 149-166, set./dez..

Ambos T. C., Ambos B. (2009). The impact of distance on knowledge transfer effectiveness in multinational corporations. Journal of International Management, v. 15, n. 1, p. 1–14.

Barbosa, J. A. S. (2016). Universidades corporativas e vantagens competitivas: um estudo multicaso em franquias brasileiras. Tese (Doutorado). São Paulo: Universidade Corporativa,

Bardin, L. Análise de conteúdo. (2016). Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições70.

Barnett, R. (1999). Realizing the university: in an age of super complexity. Society for Research into Higher Education. 1. ed. London: Open University Press.

Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, v. 17, n.1, p. 99–120.

Basterretxea, I.; Albizu, E. (2011). Management training as a source of perceived competitive advantage: The Mondragon Cooperative Group case. Economic and Industrial Democracy, v. 32, n. 2, p. 199-222, May.

Berman, B.; Evans, J. R. (1998). Retail Management. 7th. New Jersey: Prentice Hall, 1998, 768 p.

Borges-Andrade, J. E. (1982). Avaliação somativa de sistemas instrucionais: integração de três propostas. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 11, n. 46, p. 29-39.

Carvalho, L. M. de. (201)4). Educação corporativa e desempenho estratégico. R. Adm. Faces Journal. Belo Horizonte, v. 13. n. 3, jul/set.

Castrillon, M. A. G. (2019). Proposed model of corporate university. Visión de Futuro, Año 16, v. 23 n.1, Enero – Junio, p. 24 – 41.

Castro, C. De M.; Eboli, M. (2013). Universidade corporativa: gênese e questões críticas rumo à maturidade. São Paulo, Revista de Administração de Empresas- RAE, São Paulo, v. 53, n.4, jul-ago.

Collis, I.; Hussey, R. (2005). Pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.

Creswell, John W. (2010). Projeto de pesquisa métodos qualitativo, quantitativo e misto. In: Projeto de pesquisa métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.

Delloite. (2017). Investimento em educação corporativa desponta como alternativa para melhorar a qualificação de profissionais. Available at <https://www2.deloitte.com/br/pt/footerlinks/pressreleasespage/pesquisa-educacao-corporativa-no-brasil.html>. Accessed on 15.10.2017.

Eboli, M. (2004). Educação corporativa no Brasil: mitos e verdades. São Paulo: Gente.

Ecuanet. (2017). An Overview of Corporate Universities (Birmingham: European Corporate Universitiesand Academies Network), 2006. Available at <http://www.corporateuniversity.org.uk/acua/an-introduction.htm>. Accessed on 30.07.2017.

Freitas-Dias, C. A. De; Albuquerque, L. G. de. (2014). Panorama de avaliação de Resultados em educação corporativa no Brasil, R. Adm. Faces Journal, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 103-123, jan/mar.

GlobalCCU 2017. (2017). Available at: <http://www.GlobalCCU.com/>. Accessed on 28.07.2017.

Guerci, M; Bartezzaghi, E.; Solari, L. (2010). Training evaluation in Italian corporate universities: a stakeholder-based analysis, International Journal of Training and Development, v. 14, n. 4.

Hamblin, A. C. (1978). Avaliação e controle de treinamento. Translated by de Gert Meyer. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil.

Harrison, J. S. (2005). Administração estratégica de recursos de relacionamento. Porto Alegre: Bookman.

Hatch, N. W.; Dyer, J. H. (2004). Human capital and learning as a source of sustainable competitive advantage. Strategic Management Journal, v. 25, n. 12, p. 1155-1178, Dec.

Kaplan, R. S.; Norton, D. P. (2001). Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part I. Accounting Horizons, v. 15, n. 1, p. 87-104.

Hendriarto, Y; Susanty, A. de I. (2017). The Influence of Organizational Culture And Organizational Structure On The Implementation Of Knowledge Management Process In Corporate University Of PT. XYZ. The 8th international conference on sustainable collaboration in busines, technology, information and Innovation, Bandung, Indonesia, Telcon University, Anais…, SCBTII.

Kirkpatrick, D. L. (1994). Training Evaluating Programs. San Francisco: Berrett-Koehler.

Kirkpatrick, D. L.; Kirkpatrick, J. D. (2010). Como avaliar programas de treinamento de equipes: os quatro níveis. Tradução José Henrique Lamensdorf. Rio de Janeiro: Senac Rio.

Kotlarsky, J.; Van Fenema, P. C.; Willcocks, L. P. (2008). Developing a knowledge-based perspective on coordination: The case of global software projects, Information & Management, v. 45, n. 2, p. 96–108.

Lacombe, B. M. B.; Albuquerque, L. G. de. (2008). Avaliação e mensuração de resultados em gestão de pessoas: um estudo com as maiores empresas instaladas no Brasil. Revista de Administração da USP (RAUSP), São Paulo, v. 43, n. 1, p. 5-16, jan./fev./mar.

Ma, L., Liu, Z., Jiang, M., Yu, K., & Gan, J. (2017). A Study on regional innovation policy under innovation paradigm 3.0: A case of Jiangsu Province in China. In PICMET 2016 - Portland International Conference on Management of Engineering and Technology: Technology Management For Social Innovation, Proceedings (pp. 1055–1064). https://doi.org/10.1109/PICMET.2016.7806596.

Marinelli, M. (2013). Autoavaliação institucional: estudo de sistemas de educação corporativa bancos de desenvolvimento brasileiros. Tese de doutorad . Fortaleza: UFC.

Martão, Monica Aparecida De Sordi & Demajorovic, Jacques . (2019). Universidades Corporativas e o ensino para a sustentabilidade, RAEP, v. 20, n. 3, 2019 (Edição especial: Achieving Sustainable Development).

Maurício, A. C. de O., Vieira, A. M., & Bido, D. de S. (2019). Universidade corporativa e retenção de líderes no contexto hospitalar, Gestão & Regionalidade, v. 35, n. 106, set/dez.

Mauricio, A. C. de O.,Vieira, A. M. & Claro, J. A. C. dos S. (2018). Princípios de sucesso da educação corporativa: um estudo desenvolvido na uti de uma unidade hospitalar da região do grande abc paulista, Desafio Online v.6, n.1, art.6 Jan./Abr.,108-121

Mccaffrey, D. J. (2009). Sixth International Conference on Information Technology: New Generations, IEE, Computer Society, Anais..., p. 738-742.

Mccaffrey, D. J.; KOSKI, N. (2006). Competitive analysis using MAGIQ. MSDN Magazine, v. 21, n. 11, p. 35–39, out. Available at: <http://msdn2.microsoft.com/enus/ magazine/cc300812.aspx>. Accessed on 11 september, 2017

Meister, J. C. (1999). Educação Corporativa. Tradução Maria Cláudia Santos Ribeiro Ratto. São Paulo: Pearson Makron Books.

Moore, T. E. (1997). The Corporate University: Transforming Management Education, Accounting Horizons, Sarasota, v. 1, n. 111, p.77-85.

Morin, L.; Renaud, S. (2004). Participation in corporate university training: its effect on individual job performance. Canadian Journal of Administrative Sciences, v.21, n.4, p. 295-306.

Mota, M. O.; Nogueira, C. A. G.; Ogasavara, M. H. (2011). The internationalization strategies of information technology firms from Brazil: an AHP analysis of Ivia’s case. Internext – Revista Eletrônica de Negócios Internacionais da ESPM, v. 6, n. 1, p. 21–41, jan./jun.

Nielsen, B. B., Michailova, S. (2007). Knowledge management systems in multinational corporations: Typology and transitional dynamics, Long Range Planning, v. 40, n. 3, p. 314–340.

Nogueira, C. A. G. (2014). A aplicabilidade do método MAGIQ no contexto das políticas públicas. Nota Técnica No. 57. Fortaleza: IPECE.

Nogueira, C. A. G. (2016). Validação do método MAGIQ por meio de comparação com o modo de classificações (Ratings Mode) do AHP. Nota Técnica No. 62. Fortaleza: IPECE.

Parker, Phill. (2017). The Future of the Corporate University. Available at <https://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/thefuture-of-the-corporate-university-5121#GsVVBZdvy0lW6bfq.99>. Acesso em 23.07.2017.

Phillips, J. J. (1991). Handbook of training evaluation and measurement methods. 2nd. ed. London: Kogan Page.

Ravi, V. (2012). Evaluating overall quality of recycling of e-waste from end-of-life computers. Journal of Cleaner Production, v. 20, n.1, p. 145-151.

Rheaume, L.;Gardoni, M. (2015). The challenges facing corporate universities in dealing with open innovation. Journal of Workplace Learning, v. 27, n.4, p. 315–328.

Saccol, Amarolinda Zanela. (2009). Um Retorno ao Básico: Compreendendo os paradigmas de pesquisa e sua aplicação na pesquisa em administração. Revista de Administração. UFSM, Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 250-269, maio/ago.

Santos, J. A. A. Dos; Nascimento, R. P.; Andrade, R. O. B. De; Santos, V. M. dos. (2012). O papel de uma universidade corporativa para o desenvolvimento da aprendizagem organizacional: análise de uma empresa de serviços de saúde. Revista de Ciências da Administração, v. 14, n. 34, p. 91-102.

Teece, D. J. (2000). Managing Intellectual Capital: Organizational, Strategic, and Policy Dimensions. Oxford University Press: Oxford, UK.

Thomas, J. R.; Nelson, J. K.; Silvermn, S. J. (2007). Métodos de pesquisa em atividade física. 5. ed. Porto Alegre: Artmed.

Tsai, W. (2002). Social structure of coopetition within a multiunit organization: Coordination, competition, and intraorganizational knowledge sharing. Organization Science, v. 13, n.2, p.179–190.

Vargas, M. R. M.; Abbad, G. S. (2012). Bases conceituais em treinamento, desenvolvimento. Administração, v. 14, n. 34, p. 91-102, dez.

Vergara, S. C. (2000). Universidade corporativa: a parceria possível entre empresa e universidade tradicional. Rio de Janeiro, v. 34, n. 5, p. 181-188, set./out.

Downloads

Published

2020-10-24

How to Cite

Matos, C. L. B. e, Forte, S. H. A. C., & Forte, S. A. B. (2020). Organizational assessment methodology of corporate universities. Revista De Administração Da UFSM, 13(4), 709–727. https://doi.org/10.5902/1983465932836

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)