Analysis of informal social networks of friendship, trust and learning in a restaurant

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465932397

Abstract

Purpose – The objective of the research was to analyze informal social networks that are part of the informal organization of a restaurant, specifying relational and structural aspects of the networks of friendship, trust and learning established amongst its workers.

Design/methodology/approach – The approach of Social Networks Analysis was used, which adopts as a principle the perspective that the actors and their actions are interdependent and they establish connections amongst themselves. The study counted on the participation of 24 workers from a restaurant in the city of Fortaleza-CE, Brazil, whose social networks were mapped and analyzed with the help of Ucinet and NetDraw software.

Findings – As a result, it was found that informal networks are quite active in the restaurant. Their formation and functioning are part of the work culture of the informal organization, and do not necessarily have a direct association with formal positions and sectors. Informal organization assumes a certain independence from the formal structure, but not entirely, since the configuration of the friendship, trust and learning networks are associated with the dynamics of the restaurant's operation and the relevance of the activities performed by the workers.

Originality/value  – The research shows that the analysis of social networks allows a better understanding of the relationships established between workers, as well as the intermediated content, formation of informal groups, identification of actors who are leaders and mapping of information flows, contributing to the understanding of the informal organization of work.

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Author Biographies

Natalia Lopes Braga, Universidade de Fortaleza

Graduação em Psicologia pela Universidade de Fortaleza, especialista em Psicologia Social e Comunitária pela FATECI, mestre e doutoranda em Psicologia pela Universidade de Fortaleza.

Renata Guimarães de Carvalho, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará, mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará, doutora em Psicologia pela Universidade de Fortaleza. Professora do curso de
Psicologia da UFC - Campus Sobral.

José Wilton Lima Martins, Universidade de Fortaleza

Graduação em Ciência Sociais pela Universidade de Fortaleza, mestre e graduando em Psicologia pela Universidade de Fortaleza.

Tereza Glaucia Rocha Matos, Universidade de Fortaleza

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará, doutorado em Psicologia pela Universidad de Barcelona. Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade de Fortaleza.  Coordenadora do Laboratório de Estudos sobre o Trabalho - LET.

Regina Heloisa Maciel, Universidade de Fortaleza

Graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo, mestre em
Applied Psychology Ergonomics pela University Of Wales Institute Of
Science And Techonology, doutorada em Psicologia pela Universidade de
São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da
Universidade de Fortaleza. Coordenadora do Laboratório de Estudos sobre
o Trabalho - LET. Editora a Revista Subjetividades.

Isabele Pequeno Lopes, Universidade de Fortaleza

Graduação em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e MBA em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (FGV).

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Published

2020-12-22

How to Cite

Braga, N. L., Carvalho, R. G. de, Martins, J. W. L., Matos, T. G. R., Maciel, R. H., & Lopes, I. P. (2020). Analysis of informal social networks of friendship, trust and learning in a restaurant. Revista De Administração Da UFSM, 13, 1255–1271. https://doi.org/10.5902/1983465932397