Education for sustainability and learning theories: a bibliometric study for the last 10 years

Authors

  • Nathália Rigui Trindade Universidade Federal de Santa Maria
  • Carolina Sampaio Marques Universidade Federal de Santa Maria
  • Maíra Nunes Piveta Universidade Federal de Santa Maria
  • Rodrigo Reis Favarin Universidade Federal de Santa Maria
  • Suelen Geíse Telocken Universidade Federal de Santa Maria
  • Marcelo Trevisan Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465928966

Abstract

A powerful tool for social change and transformation for sustainable future has been considered Education for Sustainability (EpS). Thus, in order for the expected results and objectives of EpS to be achieved, new pedagogical proposals are necessary, behavioral change and attitudes must be attained from pedagogical approaches that focus on the criticality of students. For this to be possible, EpS finds opportunities in theories of learning of constructivist epistemology, such as: Theory of Experiential Learning, Transforming Learning, Liberating Learning and Social Learning. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the characteristics of scientific publications on the subject of education for sustainability linked to theories of Experiential, Transformative, Liberating and Social learning. The operationalization of the survey took place through a bibliometric study, which has been searched in the Web of Science and Scopus in the last ten years, as well as in the annals of ANPAD events. The results show that these are themes that are evident in recent years, and that the theory of social learning is the one that is most consolidated in the literature when it comes to education for sustainability.

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Author Biographies

Nathália Rigui Trindade, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Carolina Sampaio Marques, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Maíra Nunes Piveta, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Rodrigo Reis Favarin, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Suelen Geíse Telocken, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria

Marcelo Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Coordenador e professor adjunto do Curso de Administração da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Docente e pesquisador junto ao Programa de Pós-Graduação em Administração da UFSM.

Published

2018-09-03

How to Cite

Trindade, N. R., Marques, C. S., Piveta, M. N., Favarin, R. R., Telocken, S. G., & Trevisan, M. (2018). Education for sustainability and learning theories: a bibliometric study for the last 10 years. Revista De Administração Da UFSM, 11, 402–420. https://doi.org/10.5902/1983465928966