Human Values among Brazilian Informal Entrepreneurs

Authors

  • Gustavo Henrique Silva de Souza Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG)
  • Germano Gabriel Lima Esteves Universidade de Rio Verde (UniRV)
  • Jorge Artur Peçanha de Miranda Coelho Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Nilton Cesar Lima Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465919401

Abstract

Studies on entrepreneurial behaviour are neglecting various psychosocial specificities related to the informal entrepreneurship. Therefore, this study aimed to understand the behaviour of informal entrepreneurs through its values provisions that are underlying. For this, we counted with the participation of 173 informal entrepreneurs from three cities at the state of Alagoas, in which they are 84 (48.6%) men and 89 (51.4%) women, aged 14-70 years (M = 39.83, SD = 0.90). Participants were asked to answer to (1) the Basic Values Questionnaire and (2) the Socio-demographic Questionnaire. Informal entrepreneurs surveyed had value patterns with materialistic motivating and central guiding principle, being the Existence values (m = 6.277) more driven – Survival and Maturity values as priorities –, associated to a strong correlation with the Promotion values (r = 0.446; p = 0.000), which shows up congruent with what the literature attributes to the entrepreneur prototype. The study provided explanations on possible sociological and anthropological explainers for the informal entrepreneurship, about the structural nature of self-employment in Brazil, such as the difficulty in entering the formal labour market, the need for survival and the culture of informality linked to the construct of the Brazilian Jeitinho.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Henrique Silva de Souza, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG)

Mestre em Psicologia (Psicologia Organizacional) e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Lidera o grupo de pesquisa Práticas da Administração Eupsíquica, Bases do Comportamento Organizacional e Medidas Psicométricas (PAEBCOMP/IFNMG). Professor do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG).

Germano Gabriel Lima Esteves, Universidade de Rio Verde (UniRV)

Mestre e Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Coordenador do Laboratório de Avaliação Psicológica de Rio Verde - LAPRV. Professor Adjunto I da Universidade de Rio Verde (UniRV).

Jorge Artur Peçanha de Miranda Coelho, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutor e Mestre em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Coordenador do Laboratório de Avaliação e Medida Cognitiva e Emocional (LAMCE/CNPq). Editor Associado da Revista Pesquisa em Psicologia (UFJF- ISSN 1982-1247). Professor Adjunto da Universidade Federal de Alagoas. Consultor do MEC/INEP.

Nilton Cesar Lima, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor e Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo (USP). Diretor e Professor da Faculdade de Ciências Contábeis (FACIC) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Avaliador do MEC/INEP.

Published

2019-02-23

How to Cite

Souza, G. H. S. de, Esteves, G. G. L., Coelho, J. A. P. de M., & Lima, N. C. (2019). Human Values among Brazilian Informal Entrepreneurs. Revista De Administração Da UFSM, 11(4), 1030–1050. https://doi.org/10.5902/1983465919401

Issue

Section

Articles