Suchman’s legitimacy strategies evidenced by brazilian companies addressing the appllying for of Carbon Disclosure Project

Authors

  • Luana das Graças Queiroz de Farias Universidade do Estado da Bahia.
  • José Célio Silveira Andrade Universidade Federal da Bahia
  • Sônia Maria Silva Gomes Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465912677

Abstract

This article is the result of a doctoral dissertation based on exploratory research and 10 case studies. The Carbon Disclosure Project/Investors in Brazil is the empirical research object of this article. Since its creation in 2000, this program has been playing an important role, related to the disclosure of social and environmental information. It has aimed at improving the transparency upon climate change risks and opportunities. This study identified Suchman’s legitimacy strategies (1995) that are most used by Brazilian companies, which have addressed the applied for Carbon Disclosure Project (CDP) between 2006 and 2010. Qualitative approach and content analysis technique were adopted in order to collect the data. The primary data were obtained through the application of a survey and the secondary data were obtained in institutional websites, CDP’s reports and records on emissions collected by Fundação Getulio Vargas. All Suchman’s legitimacy strategies were found in this study. The pragmatic strategy and the gain criteria obtained the biggest number of occurrences, 377 and 495 respectively. The most frequent cited item in all the 10 case studies was the necessity to respond to stakeholders, represented by 335 citations. Finally, it is possible to conclude that the CDP has been considered, by Brazilian companies, as a tool to obtain stakeholders’ acceptance and legitimacy.

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Author Biographies

Luana das Graças Queiroz de Farias, Universidade do Estado da Bahia.

Universidade do Estado da Bahia, Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia,Endereço: Av. Reitor Miguel Calmon, s/n CEP 40110-903 Salvador, BA. Brasil. Fone +55(71) 32637341

Email: luanafffarias@yahoo.com.br Lattes: http://lattes.cnpq.br/7175179582176570

José Célio Silveira Andrade, Universidade Federal da Bahia

Docente da Universidade Federal da Bahia, Doutor em Administração pela Universidade Federal da Bahia,Endereço: Av. Reitor Miguel Calmon, s/n CEP 40110-903 Salvador, BA. Brasil. Fone +55(71) 32637341, Email: celio.andrade@superig.com.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/0676558196082593

Sônia Maria Silva Gomes, Universidade Federal da Bahia

Pesquisadora de Produtividade da UFBA. Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Bahia (1987). Primeira mestra em Controladoria e Contabilidade, no Estado da Bahia, pela Universidade de São Paulo (1996). Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Primeira Coordenadora do Curso de Graduação da Faculdade de Ciências Contábeis da UFBA. Atualmente é professora titular da Faculdade de Ciências Contábeis/UFBA e Coordenadora do Mestrado em Contabilidade da FCC/UFBA. Membro da Câmara de Assessoramento na área de Ciências Sociais Aplicáveis da FABESB. Pesquisadora da UNESCO, FAPESB e ANEEL. Avaliadora ad hoc de revista e eventos Científicos. Membro de Conselho Editorial de diversas revistas acadêmicas. Tem experiência na área de Contabilidade de Gestão, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade por atividades, contabilidade social e ambiental e pesquisa e educação contábil.

Published

2017-12-16

How to Cite

Farias, L. das G. Q. de, Andrade, J. C. S., & Gomes, S. M. S. (2017). Suchman’s legitimacy strategies evidenced by brazilian companies addressing the appllying for of Carbon Disclosure Project. Revista De Administração Da UFSM, 10(5), 854–869. https://doi.org/10.5902/1983465912677