Marketing and commercialization: a case study of the platform co-operative e-COO
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797590240Keywords:
Platform cooperativism, Social technology, Family farming, Marketing, Case studyAbstract
The e-COO is a platform cooperative focused on family farming in the extreme south of Rio Grande do Sul, funded by the Ministry of Science, Technology, and Innovation. Using the case study method (Ev & Gomes, 2014) combined with S.W.O.T. analysis, the research examined the marketing and commercialization of the cooperative, addressing the balance between sales growth and the principles of platform cooperativism (SANDOVAL, 2019; SCHOLZ, 2016). The results indicate that the e-COO demonstrates the potential of platform cooperativism to create marketing alternatives in underserved areas. The experience underscores the importance of marketing in promoting the visibility of small producers and challenging the competitive logic of capitalism, seeking local economic impact.
Downloads
References
BAVA, C. S. Tecnologia social e desenvolvimento local. In: Tecnologia social: uma estratégia para o desenvolvimento. Rio de Janeiro: Fundação Banco do Brasil, 2004. p. 103-116.
COSTANZA-CHOCK, S. Design justice: community-led practices to build the worlds we need. Massachusetts: The MIT Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/12255.001.0001
CUNHA, A. M. O artesanato, suas estratégias de comercialização e constituição enquanto produto turístico da agricultura familiar em Pelotas, Pedras Altas e Jaguarão – RS: os casos do ladrilã e das redeiras. 2012. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
DAGNINO, R. A tecnologia social e seus desafios. In: Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas. Campina Grande: EDUEPB, 2014. p. 19-34. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578793272.0004
DARDOT, P.; LAVAL, C. A Nova Razão do Mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DÍAZ, L.; MONTSERRAT, M. Marketing ecológico y sistemas de gestión ambiental: conceptos y estrategias empresariales. Revista Galega de Economía, v. 11, n. 2, p. 0, 2002. Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España.
EV, S.; GOMES, A. B. P. Entre a Especificidade e a Teorização: A Metodologia do Estudo de Caso. Teoria & Sociedade, v. 22, p. 75-103, 2014.
FERNANDES, Djair Roberto. Uma visão sobre a análise da matriz SWOT como ferramenta para elaboração da estratégia. UNOPAR Científica: Ciências Jurídicas e Empresariais, Londrina, v. 13, n. 2, p. 57-68, set. 2012.
FRAGA, Laís S. Tecnologia e democracia: da tecnologia social à construção de alternativas tecnológicas pelos movimentos sociais. In: NOVAES, Henrique Tahan; DAL RI, Neusa Maria (Org.). Movimentos sociais e crises contemporâneas. 1. ed. Uberlândia-MG: Navegando Publicações, 2017. v. 2, p. 319-340.
MOTTA, S. L. S.; OLIVEIRA, B. O marketing ecológico como vantagem competitiva. Revista de Gestão USP, v. 14, n. 2, p. 49-59, 2007. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.
RIOS et al. e-COO: Cooperativismo de plataforma para o fortalecimento da agricultura familiar no extremo sul do Brasil. In: 1º Simpósio Brasileiro de Ensino, Pesquisa e Extensão em Tecnologia Social, 2023, Rio de Janeiro. Anais [...]. Centro de Tecnologia da UFRJ, 2023.
SANDOVAL, M. Entrepreneurial Activism? Platform Cooperativism Between Subversion and Co-optation. Critical Sociology, v. 46, p. 801-817, 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/0896920519870577
SCHNEIDER, S. As Transformações Recentes da Agricultura Familiar no Rio Grande do Sul: o caso da agricultura de tempo-parcial. Ensaios FEE, v. 16, n. 1, p. 105-129, 1995.
SCHOLZ, T. Cooperativismo de plataforma: contestando a economia do compartilhamento corporativo. Tradução e comentários: Rafael A. F. Zanatta. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo; Editora Elefante: Autonomia Literária, 2016.
SALVAGNI, J.; GROHMANN, R.; MATOS, É. Gendering platform co-operativism: the rise of women-owned rider co-operatives in Brazil and Spain. Gender & Development, v. 30, p. 707-724, 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/13552074.2022.2131254
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


