Socioprofessional development: <i>habitus</i> and teaching know-how
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797588762Keywords:
Pedagogical practices, Teaching work, HabitusAbstract
This article presents reflections and questions about the professional development of teachers from a historical-social perspective in light of the concept of habitus. In order to problematize the discussions surrounding teaching work and pedagogical practices, as a complex process that occurs through regulated social actions, the method used was a literature review supported by studies by Bourdieu (2003); Day (1999); Perrenoud (2001) and Sarti (2020). In the results of the discussions presented, we found that pedagogical practices develop through a process of continuous, historical-social training, constantly tensioned by culture and that permeates the entire professional trajectory of teachers.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma Teoria da Prática. In: ORTIZ, Renato (org.). A Sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho D' Água, 2003. Cap. 2. p. 39-72.
DAY, Christopher. Compreender o desenvolvimento profissional dos professores: experiência, saber-fazer profissional e competência. In: DAY, Christopher. O Desenvolvimento Profissional de Professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto - Portugal: Porto, 1999. p. 85-114. Tradução: Maria Assunção Flores.
PERRENOUD, Philippe. O trabalho sobre o habitus na formação de professores: análise das práticas e tomada de consciência. In: PAQUAY, Léopold et al. Formando Professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? Tradução Fátima Murad e Eunice Gruman. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. p. 161-184.
SARTI, Flavia Medeiros. DIMENSÃO SOCIOPROFISSIONAL DA FORMAÇÃO DOCENTE: aportes teóricos e proposições. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], v. 50, n. 175, p. 294-315, mar. 2020. Fap UNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/198053146796. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/whjPHkRjzDpd4rRjpsJHFQh/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 06 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/198053146796
SARTI, Flavia Medeiros; BUENO, Michelle Cristina. Relação Intergeracional e Aprendizagem Docente: elementos para rediscutir a formação de professores. Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 45, p. 227-253, jul./set. 2017. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12752. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/12752/8784. Acesso em: 01 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12752
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013
TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/13.pdf. Acesso em: 03 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200013
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


