Socioprofessional development: <i>habitus</i> and teaching know-how

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797588762

Keywords:

Pedagogical practices, Teaching work, Habitus

Abstract

This article presents reflections and questions about the professional development of teachers from a historical-social perspective in light of the concept of habitus. In order to problematize the discussions surrounding teaching work and pedagogical practices, as a complex process that occurs through regulated social actions, the method used was a literature review supported by studies by Bourdieu (2003); Day (1999); Perrenoud (2001) and Sarti (2020). In the results of the discussions presented, we found that pedagogical practices develop through a process of continuous, historical-social training, constantly tensioned by culture and that permeates the entire professional trajectory of teachers.

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Author Biographies

Daiane Luzia de Matos Bueno, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2017), Especialização em Ensino de Matemática e Administração Escolar pela Faculdade Martins (FAMART), Mestranda na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP - Campus de Rio Claro. Participante do grupo de estudos Raios de Sol da Unesp Rio Claro. Atualmente é professora da Educação Básica I - Secretaria Municipal da Educação de Limeira. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental.

Fabiana Rosa Vilela de Oliveira Guilherme, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Departamento de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"- Campus Rio Claro. Especializada em Psicopedagogia - Universidade Claretiano. Licenciada em Pedagogia pela UNESP/Rio Claro. Atualmente é diretora de escola substituta no Ensino Fundamental da Rede Municipal de Rio Claro SP. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização "Raios de Sol", vinculado a RED Latinoamericana para la transformación da Formación Docente em Lenguaje.

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Published

2025-03-31

How to Cite

Bueno, D. L. de M., & Guilherme, F. R. V. de O. (2025). Socioprofessional development: <i>habitus</i> and teaching know-how. InterAção, 16(1), e88762. https://doi.org/10.5902/2357797588762