SOCIAL INNOVATION AND SUSTAINABILITY: ELECTRICAL ENERGY CONSUMPTION IN POOR COMMUNITIES IN BRAZIL

Fernanda Gabriela Borger, Belmiro do Nascimento João, José Alberto Carvalho dos Santos Claro, Érika Gaudeoso, Luciano A. P. Junqueira, Julio Simões Júnior

Abstract


This study aims to understand the universalization of electricity consumption by poor communities in Brazil and raise the legal aspects and the universalization of electricity sector. The methodological procedures were based on qualitative strategy and documents analisys of two cases. Was used indicators of disadvantaged communities and sustainable energy development. The results show a tendency to make the power sector more socially inclusive, particularly for services universalization.

Keywords


Regional development; Social innovation; Electricity.

References


ANDERSON, J.; MARKIDES, C. Strategic innovation and the base of the pyramid. MIT Sloan Management Review, v.49, n.1, p.83-88, 2007.

ANEEL. Agência Nacional de Energia Elétrica. Disponível em: . Acesso em: 25 mar. 2013.

AUSTIN, J. E.; CHU, M. Business and Low-Income Sectors: Finding a New Weapon to Attack Poverty. Art. 1. Social Enterprise: Making a Difference. ReVista v.6, n. 1, fall 2006, p.3-5. 2006.

BARROS, C. A “Invisibilidade” do Mercado de Baixa Renda nas Pesquisas de Marketing: as Camadas Populares Consomem ou Sobrevivem? Anais... EMA - Encontro de Marketing da ANPAD, 2. Rio de Janeiro (RJ): ANPAD, 2006, p. 1–11.

BARROS, C.; ROCHA, E. Lógica de consumo em um grupo das camadas populares: uma visão antropológica de significados culturais. Anais... XXXI Enanpad. Rio de Janeiro, Anpad, 2007 (em CD-Rom).

CALDERONI, S. Os Bilhões Perdidos no Lixo. 4ª. Ed., Humanitas Editora/FFLCH/USP, Universidade de São Paulo, 1997.

CCOELBA. Companhia de Eletricidade do Estado da Bahia. Disponível em: . Acesso em: 19 mar. 2013.

COELCE. Portal Coelce. Disponível em: . Acesso em: 19 mar. 2013.

FAIRBOURNE, J. S.; GIBSON, S. W.; DYER JR., W. G. MicroFranchising: Creating Wealth at the Bottom of the Pyramid, Northampton: Edward Elgar, 2007.

FASOLIN, L. B.; KAVESKI, I. D. S.; CHIARELLO, T. C.; MARASSI, R. B.; HEINN, N. Relação entre o índice de sustentabilidade e os indicadores econômico-financeiros das empresas de energia brasileiras. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 18, n. 2, 2014.

FRAGOSO, S.; RECUERO, R.; AMARAL, A. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

HAMMOND, A. Serve the World's Poor, Profitable. Harvard Business Review, 2002.

HEMAIS, M. W.; CASOTTI, L. M. Passivos, Reativos e Sentimentais - Consumidores de Baixa Renda Projetam suas Insatisfações. Anais... Encontro da ANPAD - EnANPAD, 34. Rio de Janeiro (RJ): ANPAD, 2010, p. 1–17.

HEMAIS, M. W. et al. Visões do que é ser Pobre: Os caminhos do estudo da baixa renda na Economia e em Marketing. Anais... Encontro da ANPAD - EnANPAD, 35. Rio de Janeiro (RJ): ANPAD, 2011, p. 1–16.

LONDON, T. Making Better Investments at the Base of the Pyramid. Harvard Business Review. May 2009, p.106-113. 2009.

LONDON, T.; HART, S.L. Reinventing strategies for emerging markets: beyond the transnational model. Journal of International Business Studies. v.35, n.5, p.350-370. 2004.

NEOENERGIA. Disponível em: . Acesso em: 22 mar. 2013.

OCDE – Organização para Cooperação Econômica e Desenvolvimento. Manual de Oslo: Proposta de diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação tecnológica. OCDE, 1997.

PINHEIRO, D. K.; KOHLRAUSCH, F. Educação ambiental: uso consciente da energia elétrica e aplicação de alternativas para diminuição do consumo. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 4, n. 4, p. 387–397, 2011.

PRAHALAD, C. K. A riqueza na base da pirâmide: como erradicar a pobreza com o lucro. Porto Alegre: Bookman, 2005.

PRAHALAD, C.K.; HAMMOND, A. Serving the world’s poor, profitably. Harvard Business Review, v. 80, n. 9, p.48-57, 2002.

PRAHALAD, C.K.; HART, S.L. The Fortune at the Bottom of the Pyramid. Strategy+Business. 2002.

QUINTÃO, R. T.; ISABELLA, G. Comportamento do Consumidor e Responsabilidade Social Corporativa: Análises na Alta e Baixa Renda. Anais... Encontro da ANPAD - EnANPAD, 36. Rio de Janeiro (RJ): ANPAD, 2012, p. 1–16.

RICART, J.E.; ENRIGHT, M.J.; GHEMAWAT, P.; HART, S.L.; KHANNA, T. New Frontiers in International Strategy. Journal of International Business Studies. v.35, n.3, p.175-200. 2004.

ROCHA, A.; SILVA, J.F. Inclusão Social e Marketing na Base da Pirâmide: Proposta de uma Agenda de Pesquisa. Anais… EMA - Encontro de Marketing da ANPAD, 3. Curitiba: ANPAD, 2008.

SACHS, J. D. The end of poverty: economic possibilities for our time. New York, Penguin, 2005.

SILVESTRE, B. S. et al. Privatização: bom ou ruim? Lições do setor de distribuição de energia elétrica do Nordeste brasileiro. RAE-revista de administração de empresas, v. 50, n. 1, 2010, p. 94–111.

WORLD BANK, World Bank Group. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 2013.

WRI, World Resources Institute. Disponível em: . Acesso em: 23 mar. 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236117015458



This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: