THE EXPANSION OF THE FEDERAL NETWORK OF VOCATIONAL, TECHNICAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE PERIOD 2003-2014: AN ANALYSIS FROM THE APPROACH OF TRAINING

Authors

  • Marcelo Mallet Siqueira Campos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1414650926166

Keywords:

professional education, capabilities approach, human development.

Abstract

This article analyzes the expansion recorded of federal network of education, with emphasis on the federal network of professional, scientific and technological education. Economic policy is understood here in a broad sense incorporating the educational policy. For this, is exposed a brief history of vocational education in the world, in accordance with the needs that emerged from Industrial Revolution. Thereafter, is made a brief explanation about education in Brazil. The contributions of the capabilities approach, developed from the work of Amartya Sen are exposed, with focus on education and the expansion of capabilities. Finally, the expansion of vocational education in Brazil is analyzed considering the capabilities approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Mallet Siqueira Campos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Professor do IFRS.

Doutor em Economia pela UFRGS. 

References

BARBOSA FILHO, Fernando de Holanda; PESSÔA, Samuel. Educação e Desenvolvimento no Brasil. in: VELOSO, Fernando; FERREIRA, Pedro Cavalcanti;

GIAMBIAGI, Fabio; PESSÔA, Samuel (org.). Desenvolvimento Econômico: uma perspectiva brasileira. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

BRASIL. Lei 11.892, 29 de dezembro de 2008.

CAMPOS, Marcelo Mallet Siqueira. Estado desenvolvimentista e a ampliação das capacitações: uma possível convergência. Cadernos do Desenvolvimento, Rio de Janeiro, v.9, n. 14, p. 119-135, jan.-jun. 2014.

CARVALHO, José Murilo de. A construção da Ordem. Teatro de sombras. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

CEPAL. Pactos para la igualdad: Hacia un futuro sostenible. Santiago: CEPAL, 2014.

CHANG, Ha-Joon. Hamlet without the Prince of Denmark: How development has disappeared from today‟s „development‟ discourse. in: KHAN; CHRISTIANSEN (ed.) Towards New Developmentalism: Markets as Means Rather than Masters. Routledge: Abington: 2010.

CORBUCCI, Paulo Roberto. Dimensões estratégicas e limites do papel da educação para o desenvolvimento brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, set-dez. 2011.

CORBUCCI, Paulo Roberto. Evolução do acesso de jovens à educação superior no Brasil. Texto para discussão. Instituto Nacional de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasília: IPEA, 2014.

EVANS, Peter. O Estado como problema e como solução. Lua Nova, n.28-29, Abr.,1993.

EVANS, Peter. Collective Capabilities, Culture, and Amartya‟s Sen Development as Freedom. Studies in Comparative International Development, v. 37, n. 2, p. 54-60, Summer 2002.

EVANS, Peter. Além da “Monocultura Institucional”: Instituições, capacidades e o desenvolvimento deliberativo. Sociologias, Porto Alegre, v. 5, n. 9, p. 20-63, jan.-jun., 2003.

EVANS, Peter. The Challenges of the Institutional Turn: New Interdisciplinary Opportunities in Development Theory. in: NEE, Victor; SWEDBERG, Richard. The Economic Sociology of Capitalism. Princeton: Princeton University Press, 2005.

FERREIRA, Sergio Guimarães; VELOSO, Fernando. A Escassez de Educação. in: GIAMBIAGI, Fabio (et. al.). Economia Brasileira Contemporânea. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

FONSECA, Pedro C. D. Sobre a Intencionalidade da Política Industrializante do Brasil na Década de 1930. Revista de Economia Política, v. 23, n. 1, jan-mar, 2003.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educ. Soc. Campinas, vol. 28, n.100, p.1129-1152, Out. 2007.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, jan.- abr., 2011.

HAQ, Mahbub ul. Reflections on human development. New York: Oxford University Press, 1995.

HERRLEIN JÚNIOR, Ronaldo. Estado democrático e desenvolvimento no Brasil contemporâneo: um ensaio de economia política. Texto para discussão. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2011.

HERRLEIN JÚNIOR, Ronaldo. A Construção de um Estado Democrático para o Desenvolvimento no Século XXI. Texto para discussão. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasília: IPEA, 2014.

HOBSBAWM, Eric. A Era das Revoluções: Europa 1789-1848. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

IBGE. Indicadores de Desenvolvimento Sustentável: Brasil 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011.

IBGE. Síntese de Indicadores Sociais: Uma Análise das Condições de Vida da População Brasileira – 2012. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

IPEA. PNAD 2009 – Primeiras análises: Situação da educação brasileira: avanços e problemas. Brasília: IPEA, Comunicados do IPEA, n° 66, 2010.

KLIKSBERG, Bernardo. Repensando o Estado para o Desenvolvimento Social: Superando Dogmas e Convencionalismos. São Paulo: Cortez Editora, 1998.

KUNZE, Nádia Cuiabano. O surgimento da rede federal de educação profissional nos primórdios do regime republicano brasileiro. Revista brasileira de educação profissional e tecnológica. Brasília: MEC, SETEC, 2009.

LANDES, David. The Wealth and Poverty of Nations: Why some are rich so rich and some so poor. New York: W.W. Norton, 1999.

MEC. Painel de Controle do MEC. Disponível em: http://painel.mec.gov.br/ Acesso em 23/05/2014.

NUSSBAUM, Martha. Women and Human Development: The Capabilities Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

NUSSBAUM, Martha. Not for profit: why democracy needs humanities. Princeton: Princeton University Press, 2010.

NUSSBAUM, Martha. Creating Capabilities: The Human Development Approach. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2011.

OECD. Pisa 2012 Results in Focus: What 15-years-old know and what they can do with what they know. Vol. I. Paris: OECD, 2013.

PNUD. Relatório de Desenvolvimento Humano 2010: A verdadeira riqueza das nações: Vias para o desenvolvimento humano. New York: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2010.

PNUD. Relatório de Desenvolvimento Humano 2013: A Ascensão do Sul: Progresso Humano num Mundo Diversificado. New York: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2013.

SEN, Amartya. The concept of Development. in. CHENERY, Hollis; SRINIVASAN, T. Handbook of Development Economics. Amsterdam: North Holland, 1988.

SEN, Amartya. Sobre ética e economia. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SEN, Amartya. Desigualdade reexaminada. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SEN, Amartya. Como julgar a globalização. in: SEN, Amartya; KLIKSBERG, Bernardo. As pessoas em primeiro lugar: A ética do desenvolvimento e os problemas do mundo globalizado. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

WINCKLER, Carlos Roberto; SANTAGADA, Salvatore. A educação profissional técnica de nível médio no Brasil: transição para um novo modelo? Indic. Econ. FEE, Porto Alegre, v. 39, n.3, p. 97-110, 2012.

Published

2017-04-17

How to Cite

Campos, M. M. S. (2017). THE EXPANSION OF THE FEDERAL NETWORK OF VOCATIONAL, TECHNICAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN THE PERIOD 2003-2014: AN ANALYSIS FROM THE APPROACH OF TRAINING. Economia E Desenvolvimento, 28(2). https://doi.org/10.5902/1414650926166

Issue

Section

Articles