Zoot Kids Project: from the Classroom to the Corral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190462033

Keywords:

Zootecnia, Crianças, Animais

Abstract

This study aims to present the project entitled Zoot Kids. In this activity, elementary schools in the city of Santa Maria (RS) are invited to visit the animal research laboratories related to the Zootechnics course. In visits organized and guided by the members of the Tutorial Education Program - PET Animal Science, children have the opportunity to touch, smell, feed and get to know the laboratory facilities that have sheep, laying and cutting birds, rabbits, beef and dairy cattle, horses and chinchillas. The tour makes it possible for many totally urban children to discover an unknown animal world. For the group members, it is a unique experience of information exchange and personal and emotional growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Neis Knob, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda em Zootecnia pela Universidade Federal de Santa Maria.  

Jailson José Nicoli Frasson, Universidade Federal de Santa Maria

Graduando em Zootecnia pela Universidade Federal de Santa Maria.  Integrante PET Zootecnia.

Magale Dallaporta, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda em Zootecnia pela Universidade Federal de Santa Maria.  Integrante PET Zootecnia.

Mariana Sarturi Hundertmarck, Universidade Franciscana

Bióloga. Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática                                                                      

Luciana Potter, Universidade Federal de Santa Maria

Professora do Departamento de Zootecnia UFSM.

References

Andrade, M. L. F e Massabni, V. G. (2011) “O desenvolvimento de atividades práticas na escola: Um desafio para professores de Ciências”, In: Ciência & Educação, Vol.17, No.4, p. 835-854, mar, Bauru. https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n4/a05v17n4. [Online; acessado em 26-09-2020].

Bessei, W. (2018) “Impact of animal welfare on worldwide poultry production”, In: World's Poultry Science Journal, Vol.74, No.2, p.211-224. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1017/S0043933918000028?needAccess=true. [Online; acessado em 26-09-2020].

Bond, G. B.; Almeida, R.; Ostrensky, A. e Molento, C. F. M. (2012) “Métodos de diagnóstico e pontos críticos de bem-estar de bovinos leiteiros”, In: Ciência Rural, Vol.42, No.7, p.1286-1293. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-84782012000700024&script=sci_arttext. [Online; acessado em 26-09-2020].

Campos, J. R. (2015) “The importance of work on animals in early childhood education”, 36 p. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências)- Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira.

Carvalho, X. L. (2019) “Bem-estar animal em galinhas poedeiras”. 51 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina Veterinária)- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

CEUA (2020). Comissão de Ética no Uso de Animais da Universidade Federal de Santa Maria. http://ceuaonline.ufsm.br/#. [Online; acessado em 26-09-2020].

FACEBOOK. Perfil da Escola de Ensino Fundamental Nossa Senhora da Providência. In: Álbum Passeio UFSM, turmas do MI, MII e Pré B. Projeto Zoot Kids. https://www.facebook.com/media/set/?vanity=providenciasmrs&set=a.2374491605931136>. [Online; acessado em 26-09-2020].

Feitosa, R. A. e Dias, A. M. I. (2019) “Articulação entre ensino, pesquisa e extensão: Contribuições do programa de educação tutorial (PET) para a formação de graduandos em Biologia”, In: Educação & Formação, Vol. 4, No. 12, p. 169-190, set./dez, Fortaleza. https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819/1315. [Online; acessado em 26-09-2020].

Harlan, J. D. R. e Mary. S. (2002) “Ciências na educação infantil: Uma Abordagem Integrada”. 7. ed., 352 p, Porto Alegre: ArtMed.

Harrison, R. (1964) “Animal Machines”, 1. ed. London: Vincent Stuart.

Krasilchik, M. (2004) Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP.

Kuhnem, B. D. S. et al. (2016) “Análise dos recursos didáticos oferecidos ao ensino fundamental em forma de pesquisa e extensão”, In: Revista de Extensão, Vol. 1, No. 1, p. 33-46, Criciúma. http://periodicos.unesc.net/revistaextensao/article/view/2416/2310. [Online; acessado em 26-09-2020].

Leite, A. C. S.; Silva, P. Alve B. e Vaz, A. C. R. (2005) “A importância das aulas práticas para alunos jovens e adultos: uma abordagem investigativa sobre as percepções dos alunos do PROEF II”, In: Ensaio-Pesquisa em Educação em Ciências, Vol. 7, No. 3, p. 166-181, set./dez, Belo Horizonte. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1983-21172005000300166&script=sci_arttext&tlng=pt. [Online; acessado em 26-09-2020].

MEC (2006). Manual de orientações básicas. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=338-manualorientabasicas&category_slug=pet-programa-de-educacao-tutorial&Itemid=30192. [Online; acessado em 26-09-2020].

NUTRICON (2014)” Guia prático da chinchila”. http://www.nutricon.ind.br/blog/dicas-roedores/post/guia-pratico-da-chinchila/?id=17. [Online; acessado em 26-09-2020].

Queiroz, M. L. V. et al. (2014) “Percepção dos consumidores sobre o bem-estar dos animais de produção em Fortaleza”, In: Revista Ciência Agronômica, Vol. 45, No. 2, p. 379-386, Ceará. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1806-66902014000200020&script=sci_abstract&tlng=es. [Online; acessado em 26-09-2020].

Razuck, R. C. D. S. R. e Silva, D. M. S. (2016) “Animais do cerrado: indo além da sala de aula”, In: Ciência e Natura, Vol. 38, No. 1, p. 484-493, jan./abr, Santa Maria. https://www.redalyc.org/pdf/4675/467546196045.pdf. [Online; acessado em 26-09-2020].

Rocha, L. A. C. (2007) “Projetos interdisciplinares de extensão universitária: ações transformadoras”. In: Dissertação (Mestrado em Semiótica, Tecnologias de Informação e Educação) - Universidade Braz Cubas, Mogi Das Cruzes.

Santos, M. P. D. (2010) “Contributos da Extensão Universitária Brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário”, In: Revista Conexão UEPG, Vol. 6, No. 1, p. 10-15, jan./dez, Ponta Grossa. https://www.redalyc.org/pdf/5141/514151724008.pdf. [Online; acessado em 26-09-2020].

Seniciato, T. e Cavassan, O. (2004) “Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental”, In: Ciência & Educação, p. 133-147, Bauru. https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n1/10. [Online; acessado em 26-09-2020].

Sustein, C. R. (2014) “Os Direitos dos animais”, In: Revista Brasileira de Direito Animal, Salvador, Vol. 9, No. 16, p. 47-70, mai./abr. https://portalseer.ufba.br/index.php/RBDA/article/view/12118/8660. [Online; acessado em 26 set. 2020].

UNIÃO (2008). Procedimentos para o uso científico de animais. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11794.htm. [Online; acessado em 26-09-2020].

Vygotsky, L. S. (1998) “Pensamento e Linguagem”. Rio de Janeiro: Martins Fontes.

Published

2021-01-27

How to Cite

Knob, A. N., Frasson, J. J. N., Dallaporta, M., Hundertmarck, M. S., & Potter, L. (2021). Zoot Kids Project: from the Classroom to the Corral. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.5902/2448190462033