MINICOURSE OF NCAR/VAPOR 3.2.0 BY REMOTE LEARNING: AN ACTIVITY OF PET-METEOROLOGIA GROUP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190462031

Keywords:

EAD, Software de visualização, Ensino remoto

Abstract

The Vapor 3.2.0 software short course is designed by PET- Meteorologia Group to maintain the knowledge of operational and research tools active during the pandemic period. This alternative model aims to enable students to use statistical techniques, graphics construction, programming and visual tactics through the handling of renderers and functions provided by the software, using virtual communication tools such as Google Meet and Web Conference ( UFPEL). Answers were obtained using a form. From the results, it was found that the short course was sufficient as an alternative way for remote teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicio Lima Santos, Universidade Federal de Pelotas Faculdade de Meteorologia

Graduando da Faculdade de Meteorologia - UFPEL

Letícia Prechesniuki Alves, Universidade Federal de Pelotas Faculdade de Meteorologia

Graduanda da Faculdade de Meteorologia (UFPEL)

Bruna Rossales Perleberg, Universidade Federal de Pelotas Faculdade de Meteorologia

Graduanda da Faculdade de Meteorologia (UFPEL)

Andre Becker Nunes, Universidade Federal de Pelotas

- Doutor em Meteorologia (INPE) em 2008

- Professor da Faculdade de Meteorologia e do Programa de Pós-Graduação em Meteorologia (UFPEL)

- Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Recursos Hídricos (UFPEL)

References

Alegretti, S.M.M., Hessel, A.M.D.G., Hardagh, C.C. e Silva, J. E. (2002). “Aprendizagem nas redes sociais virtuais: o potencial da conectividade em dois cenários”. In Revista Contemporaneidade, Educação e Tecnologia, v. 1, n. 2, p. 53-60.

Almeida, M. E. B (2003). “Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem”. In Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 327-340.

Alves, L. P., Mello, L. C. R. e Nunes, A. B. (2019). “A Relevância do Apoio Didático na Graduação de Meteorologia: Atividade do Programa de Educação Tutorial”, In: A Produção do Conhecimento nas Ciências Exatas e da Terra. Editado por Ingrid Aparecida Gomes. Atena, Brasil.

Andrade, S., Junger, A. P., Jesus, G. C. e Santos, M. E. K. L. (2020). “Os desafios do Ensino a Distância e do uso da Tecnologia de Informação e Comunicação”. In Revista de Casos e Consultoria, v.11, n.1, p. e11119.

Caldas, D. (2018). “Exemplo de Fórum EAD: Como e Porque Usar Essa Tecnologia”. EADBox. Disponível em:<https://eadbox.com/exemplo-forum-discussao-ead/> acessado em: 25 out. 2020.

Fernandes, S.M., Henn, L.G. e Kist, L.B. (2020). “O ensino a distância no Brasil: alguns apontamentos”, In Research, Society and Development, v9, n.1, p. e21911551.

NCAR, VAPOR 3 (2019). “Documentation Vapor 3.2.0”, University Corporation for Atmospheric Research. Disponível em: <https://www.docs.vapor.ucar.edu/index.html>. Acesso em: 20 de ago. de 2020.

Peraya, D. (2002). “O ciberespaço: um dispositivo de comunicação e de formação midiatizada”. In: Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais? Editado por Seraphin Alava et al., Artmed, Brasil.

Santos, V. L. e Nunes A. B. (2018). “Minicurso - Noções de Pressão Atmosférica: Barômetro Caseiro”. In: Anais do IV Congresso de Ensino da Graduação. UFPEL, Pelotas. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ceg/anais/anais-2018/.

Santos, V. L. e Nunes A. B. (2019). “Minicurso de calculadora científica”. In: Anais do V Congresso de Ensino da Graduação. UFPEL, Pelotas. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ceg/anais/anais-2019/.

Skamarock, C. et al. (2008). “A Description of the Advanced Research WRF Version 3”. Disponível em: https://opensky.ucar.edu/islandora/object/technotes:500. Acesso em: 30 set. 2020.

Torres, P. L., Carneiro, V. B. e Fernandes, R. T. (2019). “Autonomia Discente na Universidade: Metodologias Ativas e a Cibercultura”. In Revista Teias, v. 20, n. 56, p. 171-187.

Published

2021-01-27

How to Cite

Santos, V. L., Alves, L. P., Perleberg, B. R., & Nunes, A. B. (2021). MINICOURSE OF NCAR/VAPOR 3.2.0 BY REMOTE LEARNING: AN ACTIVITY OF PET-METEOROLOGIA GROUP. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(1), 66–74. https://doi.org/10.5902/2448190462031