MINICOURSE OF NCAR/VAPOR 3.2.0 BY REMOTE LEARNING: AN ACTIVITY OF PET-METEOROLOGIA GROUP
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190462031Keywords:
EAD, Software de visualização, Ensino remotoAbstract
The Vapor 3.2.0 software short course is designed by PET- Meteorologia Group to maintain the knowledge of operational and research tools active during the pandemic period. This alternative model aims to enable students to use statistical techniques, graphics construction, programming and visual tactics through the handling of renderers and functions provided by the software, using virtual communication tools such as Google Meet and Web Conference ( UFPEL). Answers were obtained using a form. From the results, it was found that the short course was sufficient as an alternative way for remote teaching.
Downloads
References
Alegretti, S.M.M., Hessel, A.M.D.G., Hardagh, C.C. e Silva, J. E. (2002). “Aprendizagem nas redes sociais virtuais: o potencial da conectividade em dois cenários”. In Revista Contemporaneidade, Educação e Tecnologia, v. 1, n. 2, p. 53-60.
Almeida, M. E. B (2003). “Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem”. In Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 327-340.
Alves, L. P., Mello, L. C. R. e Nunes, A. B. (2019). “A Relevância do Apoio Didático na Graduação de Meteorologia: Atividade do Programa de Educação Tutorial”, In: A Produção do Conhecimento nas Ciências Exatas e da Terra. Editado por Ingrid Aparecida Gomes. Atena, Brasil.
Andrade, S., Junger, A. P., Jesus, G. C. e Santos, M. E. K. L. (2020). “Os desafios do Ensino a Distância e do uso da Tecnologia de Informação e Comunicação”. In Revista de Casos e Consultoria, v.11, n.1, p. e11119.
Caldas, D. (2018). “Exemplo de Fórum EAD: Como e Porque Usar Essa Tecnologia”. EADBox. Disponível em:<https://eadbox.com/exemplo-forum-discussao-ead/> acessado em: 25 out. 2020.
Fernandes, S.M., Henn, L.G. e Kist, L.B. (2020). “O ensino a distância no Brasil: alguns apontamentos”, In Research, Society and Development, v9, n.1, p. e21911551.
NCAR, VAPOR 3 (2019). “Documentation Vapor 3.2.0”, University Corporation for Atmospheric Research. Disponível em: <https://www.docs.vapor.ucar.edu/index.html>. Acesso em: 20 de ago. de 2020.
Peraya, D. (2002). “O ciberespaço: um dispositivo de comunicação e de formação midiatizada”. In: Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais? Editado por Seraphin Alava et al., Artmed, Brasil.
Santos, V. L. e Nunes A. B. (2018). “Minicurso - Noções de Pressão Atmosférica: Barômetro Caseiro”. In: Anais do IV Congresso de Ensino da Graduação. UFPEL, Pelotas. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ceg/anais/anais-2018/.
Santos, V. L. e Nunes A. B. (2019). “Minicurso de calculadora científica”. In: Anais do V Congresso de Ensino da Graduação. UFPEL, Pelotas. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ceg/anais/anais-2019/.
Skamarock, C. et al. (2008). “A Description of the Advanced Research WRF Version 3”. Disponível em: https://opensky.ucar.edu/islandora/object/technotes:500. Acesso em: 30 set. 2020.
Torres, P. L., Carneiro, V. B. e Fernandes, R. T. (2019). “Autonomia Discente na Universidade: Metodologias Ativas e a Cibercultura”. In Revista Teias, v. 20, n. 56, p. 171-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.