Development of Computational Thinking through the Creation of Applications
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190462022Keywords:
MIT App Inventor, Pensamento Computacional,Abstract
This work presents the processes for the construction of the application development course for mobile devices, using the MIT App Inventor. The objective of the course was to introduce computational thinking to the students involved creatively, using their own cell phones to develop applications, encouraging them, with the contents covered, to solve problems in their daily lives. This article presents all the theoretical foundations used for the construction, teaching and evaluation methodology applied in the course, the work also presents the challenges faced in teaching due to the Covid-19 pandemic and, finally, discusses the results obtained by the course, through of the self-assessment form applied to the students involved.
Downloads
References
Barcelos, Thiago Schumacher e Silveira, I. F. (2012). Pensamento computacional e edu-cação matemática: Relações para o ensino de computação na educação básica. InXX Workshop sobre Educação em Computação, Curitiba. Anais do XXXII CSBC, vo-lume 2, page 23.
BRASSCOM (2012). Índice brasscom de convergência digital.https://brasscom.org.br/wp-content/uploads/2017/08/ibcd_2012.pdf, Acesso em27/09/2020.
Finizola, A. B., Raposo, E. H. S., Pereira, M. B. P. N., Gomes, W. S., de Araújo, A. L.S. O., and Souza, F. V. C. (2014). O ensino de programação para dispositivos móveisutilizando o mit-app inventor com alunos do ensino médio. InAnais do Workshop deInformática na Escola, volume 20, page 337.
França, Rozelma e Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamentocomputacional na educação básica no brasil. InAnais dos Workshops do CongressoBrasileiro de Informática na Educação, volume 4, page 1464.
Freire, P. (2002).Peregrinações: os Garros. letos em Ijuí.
Gomes, T. C. and de Melo, J. C. (2013). App inventor for android: Uma nova possibili-dade para o ensino de lógica de programação. InAnais dos Workshops do CongressoBrasileiro de Informática na Educação, volume 2.
Pinto, S. C. C. d. S. and Mattos, M. S. (2019). A programaçao de jogos como um instru-mento motivador da aprendizagem.Revista Espaço Pedagógico, 26(2):370–394.
SBC (2018).Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponívelem:https://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica.Acesso em: 28 de setembro de 2020.
Silvano, J. (2018).MAKERFÓLIO: Uma proposta para registros de experiências makerpara acompanhamento avaliativo.Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI).
Wing, J. M. (2006). Computational thinking.Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Wing, J. M. (2011). Research notebook: Computational thinking—what and why.Thelink magazine, 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.

