Development of Computational Thinking through the Creation of Applications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190462022

Keywords:

MIT App Inventor, Pensamento Computacional,

Abstract

This work presents the processes for the construction of the application development course for mobile devices, using the MIT App Inventor. The objective of the course was to introduce computational thinking to the students involved creatively, using their own cell phones to develop applications, encouraging them, with the contents covered, to solve problems in their daily lives. This article presents all the theoretical foundations used for the construction, teaching and evaluation methodology applied in the course, the work also presents the challenges faced in teaching due to the Covid-19 pandemic and, finally, discusses the results obtained by the course, through of the self-assessment form applied to the students involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Cunha Costa Mariquito, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Estudante de Engenharia de Controle e Automação.

Guilherme Quirino Andrade, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Estudante de Engenharia de Controle e Automação.

Túlio Santos Resende, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Estudante de Engenharia de Controle e Automação.

Érica Gomes Fernandes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Estudante de Engenharia de Controle e Automação.

Raphael Fidélis Guerson, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Estudante de Engenharia de Computação.

Gabriella Costa Dalpra, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Departamento de Computação e mecânica. Atua na área de Engenharia de Software.

Lindolpho Oliveira de Araújo Júnior, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Departamento de Eletroeletrônica. Atua na área de Engenharia Elétrica e Mecatrônica.

References

Barcelos, Thiago Schumacher e Silveira, I. F. (2012). Pensamento computacional e edu-cação matemática: Relações para o ensino de computação na educação básica. InXX Workshop sobre Educação em Computação, Curitiba. Anais do XXXII CSBC, vo-lume 2, page 23.

BRASSCOM (2012). Índice brasscom de convergência digital.https://brasscom.org.br/wp-content/uploads/2017/08/ibcd_2012.pdf, Acesso em27/09/2020.

Finizola, A. B., Raposo, E. H. S., Pereira, M. B. P. N., Gomes, W. S., de Araújo, A. L.S. O., and Souza, F. V. C. (2014). O ensino de programação para dispositivos móveisutilizando o mit-app inventor com alunos do ensino médio. InAnais do Workshop deInformática na Escola, volume 20, page 337.

França, Rozelma e Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamentocomputacional na educação básica no brasil. InAnais dos Workshops do CongressoBrasileiro de Informática na Educação, volume 4, page 1464.

Freire, P. (2002).Peregrinações: os Garros. letos em Ijuí.

Gomes, T. C. and de Melo, J. C. (2013). App inventor for android: Uma nova possibili-dade para o ensino de lógica de programação. InAnais dos Workshops do CongressoBrasileiro de Informática na Educação, volume 2.

Pinto, S. C. C. d. S. and Mattos, M. S. (2019). A programaçao de jogos como um instru-mento motivador da aprendizagem.Revista Espaço Pedagógico, 26(2):370–394.

SBC (2018).Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponívelem:https://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica.Acesso em: 28 de setembro de 2020.

Silvano, J. (2018).MAKERFÓLIO: Uma proposta para registros de experiências makerpara acompanhamento avaliativo.Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI).

Wing, J. M. (2006). Computational thinking.Communications of the ACM, 49(3):33–35.

Wing, J. M. (2011). Research notebook: Computational thinking—what and why.Thelink magazine, 6.

Published

2021-05-10

How to Cite

Mariquito, K. C. C., Andrade, G. Q., Resende, T. S., Fernandes, Érica G., Guerson, R. F., Dalpra, G. C., & Júnior, L. O. de A. (2021). Development of Computational Thinking through the Creation of Applications. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(2), 40–51. https://doi.org/10.5902/2448190462022