Subject classification of questions from ENADE and POSCOMP exams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190462014

Keywords:

Enade, POSCOMP, Projeto de ensino

Abstract

The assessment process of undergraduate courses adopted by the Ministry of Education is the National Student Performance Exam (Enade). The National Graduate Exam for Computer Science (POSCOMP), organized by the Brazilian Computer Society, supports the admission process of students in Master’s and Doctor’s Degree courses. This project seeks to analyze the questions of Enade (the years of 2008, 2011, 2014, and 2017), and POSCOMP (the years of 2014, 2015, 2016, 2017, and 2018), and to classify the scope and determine which subjects are found in the questions. This project was developed aiming to achieve one of the objectives proposed in the Tutorial Education Program (PET), which is to contribute to the improvement of undergraduate courses and students. It is worth mentioning that the project does not intend to adapt the authors’ Computer Science BSc to the tests, but to provide information to the course coordinator for future improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Seiji Oyamada, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professor da Unioeste - Campus de Cascavel desde 2000. Desenvolve pesquisas na área de Sistemas Embarcados e Internet das Coisas.

References

Brito, M. R. (2008). O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13:841 – 850.

Figueiro, M., Vista, N., Barasuol, J., Chicon, P., and Ansuj, A. (2018). Análise de agrupamento hierárquico aplicada aos microdados do enade do curso de graduação em Ciência da Computação. Revista Eletrônica Argentina-Brasil de Tecnologias da Informação e da Comunicação, 1(8).

Francelino, W. L., Savio, L. J., and de Souza Machado, L. (2020). Mineração de dados nos microdados ENADE Computação. https://riuni.unisul.br/handle/12345/9988. 17 de outubro, 2020.

INEP (2020). ENADE- exame nacional de desempenho dos estudantes. https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exameseducacionais/

enade. 17 de outubro, 2020.

MEC (2020). Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área de Computação. http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991. 17 de outubro, 2020.

SBC (2020). POSCOMP- Exame Nacional para Ingresso na Pós-Graduação em Computação. https://www.sbc.org.br/poscomp. 17 de outubro, 2020.

Published

2021-05-10

How to Cite

da Silveira, M. E. R., Boll, D. C. C., Matozinho, F. L., Negrizoli, I. F., Vanzin, L., Camara, M. K., Ismael, M. N., Alcantara, R. A. da S., & Oyamada, M. S. (2021). Subject classification of questions from ENADE and POSCOMP exams. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(2), 9–19. https://doi.org/10.5902/2448190462014

Most read articles by the same author(s)