The interface between the theater and to the occupational therapy: reflections on daily life

Authors

  • Juliana Prestes Ferigollo Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Andrea do Amparo Carotta de Angeli Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583418248

Keywords:

Art, Occupational Therapy, Culture, Activities of Daily Living

Abstract

This study sought to identify how theater and Occupational Therapy are in the therapeutic scene aiming to promote health and potency of life of individuals served by this. For this, we created a theater group called “Trials Performing “ that happened at the Federal University of Santa Maria in 2013 and was composed of students aged between 20 and 25 years old. The methodology of action research was used and data analysis was based on content analysis. The results showed that the participants took the group as a place where they could have a moment of reflection on their daily lives, and also that the proposed activities were alternatives to self-knowledge, that is perception of the body, its limits and potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Prestes Ferigollo, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Terapeuta ocupacional

Andrea do Amparo Carotta de Angeli, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Terapeuta ocupacional

References

Heller A. O cotidiano e a história. Tradução: Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Paz e Terra, 1992

Veroneze RT. Agnes Heller: cotidiano e individualidade – uma experiência em sala de aula. Textos & Contextos, Porto Alegre, 2013; 12.(1): 162-172.

Heller A. Sociología de la vida cotidiana. Trad. J. F. Yvars e E. Pérez Nadal. Barcelona: Península, 1977

Heller A. O cotidiano e a história. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

Patto MHS O conceito de cotidianidade em Agnes Heller e a pesquisa em educação. Perspectivas, São Paulo,1993;16.

Fernandes I. A dialética dos grupos e das relações cotidianas. In: Aspectos da Teoria do cotidiano: Agnes Heller em perspectiva. Guimarães, G.T.D.; org Idília Fernandes et al; Porto Alegre; EDIPUCRS, 2002

Guimarães GD. Cotidiano e cotidianidade: limite tênue entre os reflexos da teoria e o senso comum. In: Guimarães GD. (Org.) Aspectos da teoria do cotidiano: Agnes Heller em perspectiva. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002

Pedral C, Bastos P. Terapia Ocupacional – metodologia e prática. Rio de Janeiro: Ed. Rubio; 2ª ed., 2013.

Castro, ED, Silva DM. Habitando os campos da arte e da terapia ocupacional: percursos teóricos e reflexões. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, 2002; 13(1): 1-8.

Lima EMF, Pelbart PP. Arte, clínica e loucura: um território em mutação. História, Ciências, Saúde – Manguinhos: Rio de Janeiro, 2007;.14(3):.709-735. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/hcsm/v14n3/02.pdf. Acessado em 23 de novembro de 2012.

Lima EMA, Inforsato EA, Lima LJC, Castro ED. Ação e criação na interface das artes e da saúde. Rev. Ter. Ocup.

Univ. São Paulo, 2009; 20(3): 143-48.

Castro ED, Inforsato EA, Buelau RM, Valent IU, Lima EA. Território e diversidade: trajetórias da Terapia Ocupacional em experiência de arte e cultura. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, 2016; 24(1):3-12.

Justa FMC, Holanda ICLC. Teatro com adolescentes em risco social: práticas de promoção de saúde no contexto terapêutico ocupacional. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, 2012; 23(1): 16-23.

Boal A. O Arco-íris do desejo: Método Boal de Teatro e Terapia. Ed. Recor, 1996.

Barja AM, Ribeiro CAC. O teatro na Terapia Ocupacional como recurso terapêutico para promoção da saúde mental. In: XI ENCONTRO LATINO AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA e VII ENCONTRO LATINO AMERICANO DE PÓS-GRADUAÇÃO - UNIVERSIDADE DO VALE DO, 2007: 1700 – 1703. Disponível em: <http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2007/trabalhos/saude/epg/EPG00086_02C.pdf > Acesso em: 22 de nov. de 2012.

Castro ED, Saito CM, Drumond FVF, Lima LJC. Ateliês de Corpo e Arte: inventividade, produção estética e participação sociocultural. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo,2011; 22(3): 254-262.

Burnier LO. A arte de ator. Rev. do Lume,1999; 2:10-11.

Liberman F. Danças em Terapia Ocupacional. São Paulo: Summus, 1998.

Castro ED, Silva DM. Atos e fatos de cultura. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, 2007; 18(3): 102-112.

Goldschmidt IL. O teatro de Augusto Boal e a educação profissional em saúde. Rev.Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, 2012; 10(1): 61-69.

Barbosa ND. Fendas na Cultura: A produção de tecnologias de participação socioculturais em Terapia Ocupacional. 2010. Dissertação (Mestrado em ciências) - Faculdade de Medicina de São Paulo, São Paulo, 2010.

Boal A. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 6ª ed. Editora Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 1985.

Spolin V. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. 1ªed. Editora Perspectiva: São Paulo, 2008.

Spolin V. Improvisação para teatro. 4ª ed. Editora Perspectiva: São Paulo, 2005

Novelly MC. Jogos Teatrais: exercícios para grupos e sala de aula. Campinas: Papirus, 1994.

Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Netto JP, Carvalho MCB. Cotidiano: conhecimento e crítica. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.

Liberman F. Delicadas Coreografias: Instantâneos de uma terapia ocupacional. São Paulo: Summus, 2008.

Liberman F. Trabalho corporal, música, teatro e dança em Terapia Ocupacional: clínica e formação. Cadernos Centro Universitário São Camilo – Terapia Ocupacional,2002; 8(3): 39-43.

Aquino CAB, Martins JCO. Ócio, lazer e tempo livre na sociedade do consumo e do trabalho. Revista mal-estar e subjetividade, Fortaleza, 2007; 7(2):479-500.

Boal A. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Editora Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 2005.

Fernandes IA. A dialética dos grupos e das relações cotidianas. In: Guimarães GTD, Fernandes I et al (org). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. p.37-59.

Published

2017-08-27

How to Cite

Ferigollo, J. P., & Angeli, A. do A. C. de. (2017). The interface between the theater and to the occupational therapy: reflections on daily life. Saúde (Santa Maria), 43(2), 139–150. https://doi.org/10.5902/2236583418248