Alfredo Andersen Museum: the educational sector and its relationship with the school
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482180Keywords:
Art, Teaching, Museum, SchoolAbstract
The research presented here was born of concerns and searches for a teaching of art with quality and significance, with regard to possible relations between the Museum of Art and the School. These searches led to the need for investigations, and this has been focused on the relationship established by Alfredo Andersen Museum and the schools attended by its Education Sector.Downloads
References
ANTONIO, Ricardo Carneiro. A Escola de Arte de Alfredo Andersen 1 9 0 2 -1962. Curitiba, 2001.134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná.
ARSLAN, L. M. e IVELBERG, R. Ensino da arte. São Paulo: Thompson Learning, 2006.
COUTINHO, Rejane. Entre o encontro e a provocação: a ação mediadora. In: MARTINS, M.C; SCHULTZE, A. M. e EGAS, O. (Orgs.) Mediando ( con) tatos com a arte e cultura. Universidade Estadual Paulista – Instituto de Artes – Pós-Graduação. São Paulo: V.1, novembro 2007, p.41-65.
FARIA, Margarida Lima de. Museu e Educação. Centro de Etnologia Ultramarina. Portugal: IICT, julho de 2000.
LEITE e OSTETTO, Maria Isabel, Luciana E. Museu, educação e cultura: encontro de crianças e professores com arte. São Paulo: Papirus, 2005.
LOWENFELD, Viktor. É Conveniente Estimular a Participação da Criança em Concursos? In: A Criança e sua Arte. São Paulo: Mestre Jou, 1954.
MACHADO, A. A. O seu olhar m elhora o m eu: o processo de m onitoria em exposições itinerantes In: LEITE, M I e OSTETTO, L. E (Orgs.) Museu, educação e cultura: encontro de crianças e professores com arte. São Paulo: Papirus, 2005.
MARTINS, M. C. e PICOSQUE, G. Mediação Cultural para professores andarilhos na Cultura. São Paulo: RBB, 2008.
RUBENS, Carlos. Andersen, pai da pintura paranaense. Curitiba: Fundação Cultural, 1995.