Violence in the school context and suicidal ideation in adolescence
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179769238005Keywords:
Violence, Students, Adolescent behavior, Suicidal ideationAbstract
Objective: to analyze the school violence suffered and practiced and its association with suicidal ideation among adolescents aged 12 to 18 years. Method: study conducted with 643 adolescents registered in state schools in the city of Recife, Pernambuco, Brazil. Two questionnaires were applied: “Global School-based Student Health Survey” and “Violence at School”. For statistical analysis, the Chi-square test was used, degree of association was analyzed using the prevalence ratio. Results: the prevalence of school violence and suicidal ideation was 62.2% and 17.4%, respectively. About 28% of the adolescents reported having felt very sad, 14% of them reported feeling loneliness frequently. There was a significant association between suicidal ideation and violence in the age group of 15-18 years. Conclusion: the results point to the need for health actions aimed at strengthening the protective and prevention factors of risk situations for violence and suicidal ideation.Downloads
References
Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF). Metade dos adolescentes no mundo são vítimas de violência na escola [Internet]. 2018 [acesso em 2019 maio 29]. Disponível em: https://nacoesunidas.org/unicef-metade-dos-adolescentes-no-mundo-sao-vitimas-de-violencia-na-escola/
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar: 2015 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2016 [acesso em 2018 nov 11]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf
World Health Organization (WHO). Preventing suicide: a global imperative [Internet]. Genebra (Suíça): World Health Organization; 2014 [acesso em 2018 maio 12]. Disponível em: https://www.who.int/mental_health/suicide-prevention/world_report_2014/en/
Shrivastra SR, Shrivastava PS, Ramasamy J. Public health strategies to ensure reduction in suicide incidence in middle and low income nations. J Neurosci Rural Pract [Internet]. 2015 [acesso em 2018 maio 21];6(4):619-21. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4692033/
World Health Organization (WHO). Disease burden and mortality estimates [Internet]. 2018 [acesso em 2019 maio 21]. Disponível em: https://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/estimates/en/index1.html
Waiselfisz JJ. Mapa da violência 2014: os jovens do Brasil [Internet]. Rio de Janeiro: FLACSO Brasil; 2014 [acesso em 2018 maio 21]. Disponível em: https://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2014/Mapa2014_JovensBrasil_Preliminar.pdf
Conselho Federal de Psicologia (CFP). Prevenção ao suicídio: desafios para a psicologia e a saúde pública [Internet]. Brasília; 2017 [acesso em 2018 maio 21]. Disponível em: https://site.cfp.org.br/prevencao-ao-suicidio-desafios-para-psicologia-e-saude-publica/
Beserra MA. Violência na adolescência dentro do contexto escolar e fatores associados [tese]. Ribeirão Preto, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo; 2015. 153 p.
Fialho V, Pires MJ, Neves RCM, Silva EP, Silva MMSG. Espaços compartilhados e práticas vividas: cartografia social e espaços de mobilização do bairro de Santo Amaro – Recife/PE. Iluminuras [Internet]. 2015 [acesso em 2018 nov 11];16(37):212-41. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/iluminuras/article/view/53149
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências [Internet]. Brasília (DF); 1990 [acesso em 2019 abr 20]. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
World Health Organization (WHO). Global school-based student health survey (GSHS) [Internet]. Genebra (Suíça): World Health Organization; 2012 [acesso em 2018 nov 11]. Disponível em: http://www.who.int/chp/gshs/en/
Freire IP, Simão AMV, Ferreira AS. O estudo da violência entre pares no 3º ciclo do ensino básico - um questionário aferido para a população escolar portuguesa. Rev Port Educ [Internet]. 2006 [acesso em 2018 nov 11];19(2):157-83. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200008
Dalcin CB, Backes DS, Zanatta FB, Sousa FGM, Siqueira HCH, Oliveira AMN. Fatores associados à violência em escolares: ampliando saberes e práticas para a enfermagem. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 2018 nov 11];25(4):e4530014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v25n4/pt_0104-0707-tce-25-04-4530014.pdf
Argaez Rodríguez SG, Echeverría Echeverría R, Evia Alamilla NM, Carrillo Trujillo CD. Prevención de factores de riesgo en adolescentes: intervención para padres y madres. Psicol Esc Educ [Internet]. 2018 [acesso em 2019 jan 11];22(2);259-69. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014279
Black DS, Grenard JL, Sussman S, Rohrbach LA. The influence of school-based natural mentoring relationships on school attachment and subsequent adolescent risk behaviors. Health Educ Res [Internet]. 2010 [acesso em 2018 jan 11];25(5):892-902. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20675354
Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Understanding school violence [Internet]. Atlanta (EUA): Centers for Disease Control and Prevention; 2016 [acesso em 2018 jan 11]. Disponível em: https://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/School_Violence_Fact_Sheet-a.pdf
Carlos DM, Campeiz AB, Silva JL, Fernandes MID, Leitão MNC, Silva MAI, et al. School-based interventions for teen dating violence prevention: integrative literature review. Referência [Internet]. 2017 [acesso em 2018 jan 11];9(14):133-46. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319996624_School-based_interventions_for_teen_dating_violence_prevention_integrative_literature_review
Moynihan MM, Banyard VL, Cares AC, Potter SJ, Williams LM, Stapleton JG. Encouraging responses in sexual and relationship violence prevention: what program effects remain 1 year later? J Interpers Violence [Internet]. 2015 [acesso em 2018 maio 11];30(1):110-32. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0886260514532719
Oliveira WA, Silva MAI, Silva JL, Mello FCM, Prado RR, Malta DC. Associações entre a prática de bullying e variáveis individuais e contextuais do ponto de vista dos agressores. J Pediatr (Rio J) [Internet]. 2016 [acesso em 2019 maio 30];92(1):32-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572016000100032&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Díaz-Aguado MJ. Da violência escolar à cooperação na sala de aula. Americana: Adonis; 2015. 440 p.
Gammone M, Perilli E, Recchioni M, Romualdo C, Sidoti F, Silva MAI. II contesto del suicidio. Trilhas Pedagóg [Internet]. 2016 [acesso em 2019 maio 30];6(6):257-87. Disponível em: http://www.fatece.edu.br/arquivos/arquivos%20revistas/trilhas/volume6/16.pdf
Amare T, Meseret Woldeyhannes S, Haile K, Yeneabat T. Prevalence and associated factors of suicide ideation and attempt among adolescent high school students in Dangila Town, Northwest Ethiopia. Psychiatry J [Internet]. 2018 [acesso em 2019 maio 14];2018:7631453. Disponível em: https://www.hindawi.com/journals/psychiatry/2018/7631453/
Holt MK, Vivolo-Kantor J, Polanin JR, Holland KM, DeGue S, Matjasko JL, et al. Bullying and suicidal ideation and behaviours: a meta-analysis. Pediatrics [Internet]. 2015 [acesso em 2018 maio 14]; 135(2):e496-509. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25560447
- Kann L, McManus T, Harris WA, Shanklin SL, Flint KH, Queen B, et al. Youth risk behavior surveillance - United States, 2017. MMWR Surveill Summ [Internet]. 2018 [acesso em 2019 maio 30]; 2018;67(8):1–114. Disponível em: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/67/ss/ss6708a1.htm
Silva KL, Sena RR, Gandra EC, Matos JAV, Coura KRA. Promoção da saúde no Programa Saúde na Escola e a inserção da Enfermagem. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2014 jul-set [acesso em 2018 maio 14];18(3):614-22. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/950
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.