Museus escolares: a utilização de técnicas de taxidermia como auxílio no ensino da educação ambiental

Authors

  • Carlos Domingos Taffarel Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086312

Keywords:

Museum School, Taxidermy techniques, Environmental Education

Abstract

This work was conducted in order to study the issue : ” Museum School: The Use of TechnicalAssistance as Taxidermy in School of Environmental Education” .The research was theoreticalliterature evidence base in order to know the different scientific contributions on the subjectinvestigated. The survey data were collected and systematized by the study of books, articles,monographs and websites.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Domingos Taffarel, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Biólogo. Taxidermista. Especialista em Educação Ambiental – UFSM.

References

AURICCHIO, P., SALOMÃO M. G. Técnicas de Coleta e Preparação de Vertebrados, São Paulo, SP. Instituto Pau Brasil Historia Natural, FAPESP, 2001.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental -Temas Transversais. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

COIMBRA, A. S. Interdisciplinaridade e educação ambiental: integrando seus princípios necessários. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambiental, v.14, 115-121, Rio Grande, 2005a.

COIMBRA, J. A. A. Considerações sobre a Interdisciplinaridade, In : Philippi Jr., Arlindo. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais / A. Philippi Jr., C. E. M. Tucci, D. J. Hogan, R. Navegantes. São Paulo: Signus Editora, 2005b.

CUNHA, M. I. da. O Bom Professor e sua Prática. 5 ed. São Paulo: Papirus, 1995.

DALL’OLIO, A. J. Técnicas de Taxidermia e Osteotécnica, São Paulo, SP, LEGNAR Informática & Editora Ltda, 2002.

DELORS, J. Educação. Um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão internacional sobre educação para o século XXI. 2 ed. Brasília (DF): Cortez Editora. MEC/UNESCO, 1999.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. Rio de Janeiro, editora Gaia, 2004.

JONNAERT, P. Criar condições para aprender. O modelo socioconstrutivista na Civilização Brasileira, Porto Alegre: Artmed, 1985.

LEFF. E. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável. In: REIGOTA, M. (org.) .Verde cotidiano: o meio ambiente em discussão. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001b. p. 111-129.

MORIN, E., KERN, A. B. Terra-Pátria. Porto Alegre: Editora Sulina, 1995.

MORIN. E. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez,Brasília, DF:Unesco,2000.

MORGANTI. Carlos. Taxidermia, Entomologia y Herbários.Argentina: Hobby, 1952.

NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom (Centro de Estudos Marina e Martin Harvey Editorial e Comercial), 1999.

PELICIONI, M. C. F. Fundamentos da educação Ambiental, cap. 13, p. 460 - 483. In: Phillipi Jr, A., Romero, M. A., Bruna, G. C. (editores), Curso de Gestão Ambiental, Barueri, SP: Manole (Coleção Ambiental, 1), 2004.

PHILIPPI Jr., A. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais / A.Philippi Jr., C. E. M. Tucci, D. J. Hogan, R. Navegantes. - São Paulo:Signus Editora, 2000.

PHILIPPI Jr, A., PELICIONI, M. C. F. (editores). Educação Ambiental e Sustentabilidade – Coleção Ambiental, Barueri, SP: Manole, 2005.

PINTO. P. R. História Natural – Assistência ao Ensino . Porto Alegre: editora, 1938.

REIGOTA, Marcos. A Floresta e a Escola: por uma Educação Ambiental pós-moderna. 2ª. Edição. São Paulo: Cortez, 2002.

SICK, H. A voz Como Caráter Taxonômico em Aves. São Paulo, 1979.

SILVA, D. J. O Paradigma Transdisciplinar: uma Perspectiva Metodológica para a Pesquisa Ambiental, p. 71-94, In: Philippi Jr., A. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais / A. Philippi Jr., C. E. M. Tucci, D. J. Hogan, R.

Navegantes. São Paulo: Signus Editora, 2000.

TAXIDERMIA. Disponível em: www.taffareltaxidermia.com.br. Acesso em jul de 2011.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental: natureza razão e historia. Campinas, SP: Autores associados, 2004.

Published

2013-01-13

How to Cite

Taffarel, C. D. (2013). Museus escolares: a utilização de técnicas de taxidermia como auxílio no ensino da educação ambiental. Monografias Ambientais, 10(10), 2128–2133. https://doi.org/10.5902/223613086312