Panorama da educaçao ambiental nas escolas públicas

Authors

  • Julio Cesar Voltani Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084720

Keywords:

Educação ambiental, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), Tema transversal ou tema interdisciplinar, Lei De Diretrizes e Bases(LDB) 9394/96

Abstract

The article analyzes the ways of teaching environmental education in schools. Helping with thestudies related to the treatment of environmental issues in schools. Show that the EnvironmentalEducation in National Curriculum Parameters (PCN) is cross-cutting themes should be present in allsubjects, due to its important relevance in today’s world should be treated with a single disciplinein schools. Taking all the training and educating about environmental education.The educational approach of this article is the formation of young and adults with ability tounderstand a changing world. Where the project political and pedagogical teaching environmentaleducation can be described as the formation of the subject can “read” and “interpret” a criticalrelationships, conflicts and problems in your environment and our planet.The critical analysis of environmental issues and the need for understanding the place occupied bythe subject are the starting points for exercising an awareness of environmental citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio Cesar Voltani, Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP

Professor, na rede Pública e Particular, atua como coordenador pedagógico.  Pós graduando MBA Gestão ambiental.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente. Brasília: MEC/SEF, 1997c.

CARVALHO ISABELC. M. – Educação Ambiental - A formação do sujeito ecológico, Cortez 2006 São Paulo. Das concepções às práticas: educação ambiental, meio ambiente e qualidade de vida no ensino fundamental. 2005. (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista.

EFFTING, Tânia Regina. Educação Ambiental nas Escolas Públicas: Realidade e Desafios. Marechal Cândido Rondon, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra - 43º Edição – 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos.

LDB - LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL 9394/96

MARTINES JÚNIOR, Eduardo. Educação, cidadania e Ministério Público: o artigo 205 da Constituição e sua abrangência. 446 p. Tese (Doutorado em Direito Constitucional) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. - 2006.

PEREIRA, Valmir. A concepção de indivíduo nos parâmetros curriculares nacionais do ensino médio, 2007.

SILVA, MARINA - Ex-Ministra DO MEIO AMBIENTE Ministério do Meio Ambiente – MMA.

Centro de Informação, Documentação Ambiental e Editoração:

Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/sdi/ea/og/pog/arqs/livro_ieab.pdf.

Disponível em: http://www.pucpr.br. Acesso em: 17/11/2011.

Disponível em: http://verdedentro.wordpress.com/category/diversos/. Acesso em: 27/11/2011.

Disponível em: http://centrodeestudosambientais.wordpress.com. Acesso em: 22/11/2011.

Disponível em: http://www.portalsaofrancisco.com.br. Acesso em: 17/11/2011.

Disponível em: http://WWW.ecocitrus.com.br. Acesso em: 18/11/2011 .

Published

2012-03-12

How to Cite

Voltani, J. C. (2012). Panorama da educaçao ambiental nas escolas públicas. Monografias Ambientais, 6(6), 1322–1340. https://doi.org/10.5902/223613084720

Issue

Section

ARTICLES