Financial and environmental education applied in basic education of João Goulart school of Palmeira das Missões, Rio Grande do Sul, Brasil

Authors

  • Vanessa da Silva Castro Universidade Federal de Santa Maria, Palmeiras das Missões, RS
  • Izis Freire Santos Universidade Federal de Santa Maria, Palmeiras das Missões, RS
  • Sibele Vasconcelos de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria, Palmeiras das Missões, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818744

Keywords:

Education, Community, Environment, Finances, Learning

Abstract

This paper presents multiple considerations of practical and theoretical activities conducted at weekly meetings in a public school at Palmeira das Missões-RS. The actions were promoted by scholars professors of extension project linked to the Center for Research and Extension in Agribusiness (NPEAGRO). The approach on Financial Education and Environmental was developed in groups of 6 and 7 year at the State School President Joao Goulart, popularly knownas CIEP. For the implementation of educational activities, lectures were held, workshops and interactive games involving environmental and financial issues. The collaboration, integration and involvement of students during the meetings were essential to the performance of this work. The new concept of cover issues of their educational and social reality, allowed that the students feel more security and enthusiasm in reporting their experiences, in order to improve better concepts and attitudes towards the local community. The extension program described included about 45 basic education students, besides school teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa da Silva Castro, Universidade Federal de Santa Maria, Palmeiras das Missões, RS

Acadêmica do Departamento de Zootecnia e Ciências Biológicas, Universidade Federal de Santa Maria, campus Palmeira das Missões.

Izis Freire Santos, Universidade Federal de Santa Maria, Palmeiras das Missões, RS

Acadêmica do Departamento de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Santa Maria campus Palmeira das Missões.

Sibele Vasconcelos de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria, Palmeiras das Missões, RS

Professora do Departamento de Administração e Ciências Econômicas, Universidade Federal de Santa Maria, campus Palmeira das Missões.

References

ALMEIDA A. C.; NAVARRO, E. C. Educação Ambiental: Desenvolvendo o senso crítico nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da Univar, n. 7 p. 86 – 92, 2012.

BRUNDTLAN, Comissão. “Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento: o nosso futuro comum. Universidade de Oxford. Nova Iorque, 1987.

CERBASI, G. Casais inteligentes enriquecem juntos. São Paulo: Editora Gente, 2004.

COELHO, M. L. Consumo e espaços pedagógicos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

D`AQUINO, C. Educação Financeira. Disponível em: http://educacaofinanceira.com.br/index.php/escolas/conteudo/524. Acesso em: 1 jan. 2015.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 2ª. ed. São Paulo: Gaia, 1993.

FERNANDEZ, F. A. S. O poema imperfeito: crônicas de Biologia, conservação da natureza, e seus heróis. 2. ed. Curitiba: UFPR, 2004.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/temas.php?lang=&codmun=431370&idtema=16&search=riogrande-do-sul|palmeira-das-missoes|sintese-das-informacoes. Acesso em: 28 de fev. 2014.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.

JACOB, K. et al. Tools for survival: An analysis of financial literacy programs fo lowerincome families. Chicago: Woodstok Institute, Jan, 2000.

LEITE, P. R. Logística Reversa: Meio Ambiente e Competitividade. São Paulo: Pearson, 2009.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Transformadora. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira, Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, p. 156, 2004.

MMA, MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Disponível em: http://www.mma.gov.br/responsabilidade-socioambiental/producao-e-consumosustentavel/consumo-consciente-de-embalagem/quem-e-o-consumidor-consciente. Acesso em: 30 dez. 2014.

MONTEIRO; D. E.; ANEAS C. S. C.; MELO E. P.; VALDUGA A. T. Produção, Consumo e Descarte: Reflexão histórica e suas Implicações futuras. Vivências: Revista Eletrônica de Extensão da URI, v.8, n.14, p.192-199, 2012.

MOTTA, W. H. Logística reversa e a reciclagem de embalagens no Brasil. In: VII Congresso Nacional de Excelência em Gestão, Rio de Janeiro, 2011.

OLIVEIRA, H. T.; CINQUETTI, H. C., FREITAS, D., NALE, N. A. Educação ambiental na formação inicial de professores. In: 23ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação, 2000.

PAZDA, A. K.; MORALES, A. G. M.; HINSCHING, M. A. O. Jogo didático no processo da Educação Ambiental: auxílio pedagógico para professores. In: I Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 2009.

PINEDA, M. I. M. Administre seu dinheiro de forma consciente. SESI/ DN. 2010

SANTOS, A. A. A.; PRIMI, R.; TAXA, F. O. S.; VENDRAMINI, C. M. M. O Teste de Cloze na avaliação da compreensão em leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 15, n. 3. p. 549-560, 2002.

SAVOIA, J. R. F.; SAITO, A. T.; SANTANA, F. A. Paradigmas da educação financeira no Brasil. RAP. Rio de Janeiro, v. 41, n. 6, p. 1121-1141, 2007.

SILVA, M. S. F; SILVA, E. G. Um olhar a partir da utilização de dinâmicas comoferramenta para o ensino da geografia escolar. Caminhos da Geografia, v. 13, n. 44, p. 128–139, 2012.

TORESI, S. I. C.; PARDINI, V. L.; FERREIRA, V. F. O que é Sustentabilidade? Química Nova, v. 33, n.1, p.5, 2010.

Published

2015-07-09

How to Cite

Castro, V. da S., Santos, I. F., & Oliveira, S. V. de. (2015). Financial and environmental education applied in basic education of João Goulart school of Palmeira das Missões, Rio Grande do Sul, Brasil. Monografias Ambientais, 14, 91–100. https://doi.org/10.5902/2236130818744