Arts and environmental education: a reflection and interdisciplinary sensitizing

Authors

  • Jacira Dopcker dos Santos Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS
  • Mara Lúcia Didolich de Ávila Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS
  • Margarete Inês Spillari Seidel Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS
  • Nádia da Costa Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS
  • Sandra Eliana Vasconcellos de Moura Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras, Curitiba, PR

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130816923

Keywords:

Environmental education, Research, Appearance, Interdisciplinary

Abstract

This article presents as a starting point, a reflection about the concepts worked in Arts and Environmental Education. And also the development of plastic and practical activities in the educative process, considering the educator’s role that faces the fastest changes on society, the pedagogical relation and the competences on the study situation which demands from students as for the teachers more dedication and commitment. It discusses about an interdisciplinary project that approaches different areas of knowledge: Arts, Environmental Education, Computers in Education, Literature and Science. Then, when it started the school year there was a reflection and discussion about the message “ The Lesson of the Butterfly”, which aroused a huge curiosity in concern the development and its life. Whereof this interest is has been elaborated the project and construction from a butterfly vivarium to watch and consequently various activities in different areas of knowledge. As result, one of the objectives it is to search ways that possibility a consistent and adequate training to the educators on the educational process in order to have opportunity from daily achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacira Dopcker dos Santos, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Pós Graduada em Letras - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

 

Mara Lúcia Didolich de Ávila, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Pós Graduada em Gestão Ambiental - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Margarete Inês Spillari Seidel, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Pós Graduada em Artes Plásticas - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Nádia da Costa, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Pós Graduada em Artes Plásticas - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

 

Sandra Eliana Vasconcellos de Moura, Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras, Curitiba, PR

Pós Graduada em Pedagogia Gestora com Ênfase em Administração, Supervisão e Orientação Escolar – Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (FACEL)

References

ALBINATTI, Maria Eugênia Castelo Branco. Artes visuais. Artes II. Belo Horizonte. 2009.

BAGNO, Marcos. Pesquisa na escola: o que é, como se faz. 18. Ed. São Paulo:Loyola, 1998.

BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte, São Paulo, Editora Cortez,4ª ed., 2008.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Tradução de Marcus Vinícius Mazzari. São Paulo: Summus, 1984. (Novas buscas em educação, v. 17) Disponível em: http://www.partes.com.br/2013/07/05/experiencias-com-o-brinquedo-sucata-e-a-aprendizagem/.

BRASIL, Constituição Federal de 1988, (art.1º e 2º, Lei Federal nº 9.795, de 27/4/99).

BRITO, M. I. M. S. Das Lendas à História: A Busca da Identidade de um povo. Brasília, Dissertação-Mestrado em Desenvolvimento Sustentável. UnB, 2002

CAGNETI, Sueli de Souza. Que te Quero Livre. Rio de Janeiro: Nórdica, 1996.

CASTELS, Manuel. A sociedade em rede. 4.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. Tradução Roneide Venâncio Majer. (A era da informação: economia, sociedade e cultura, v.1).

EINSTEIN, Albert, 1859 – 1955, Frases e Pensamentos. Disponível em: http://kdfrases.com, http://pensador.uol.com.br/autor/albert_einstein/

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia, Saberes necessários à prática educativa. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

__________________Pedagogia da Indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP,

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. 4 ed. Campinas (SP): Papirus, 2001.

HERNÁNDEZ, F. & VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

LAGARTA E BORBOLETA. Disponível em: http://www.terrana.com.br/brasilanimal/LAGARTAS%20E%20BORBOLETAS/index.html

MACHADO, Marina Marcondes. O brinquedo-sucata e a criança: a importância do brincar – Atividades e materiais. 2ª ed. São Paulo: Editora Loyola, 1995(1995). Disponível em: http://www.partes.com.br/2013/07/05/experiencias-com-o-brinquedo-sucata-e-a-aprendizagem/.

PEDRINI, Alexandre de Gusmão. Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

PERRONE, Ercília; LARA, Maria Lúcia Martins Pinto. “Era uma vez...”. In: SOUZA, Regina Célia; BORGES, Maria Fernanda S. Tognozzi (orgs.). A práxis na formação de educadores infantis. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

TANNER, R. Thomas. Educação Ambiental. Editora Summus/Edusp, São Paulo, 1978.

WEISS, Luise. Brinquedos e engenhocas: atividade lúdica com sucata, 2ª ed., São Paulo, Editora Scipione, 1993. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/posdistancia/37808.pdf.

Published

2015-04-24

How to Cite

Santos, J. D. dos, Ávila, M. L. D. de, Seidel, M. I. S., Costa, N. da, & Moura, S. E. V. de. (2015). Arts and environmental education: a reflection and interdisciplinary sensitizing. Monografias Ambientais, 14(1), 123–135. https://doi.org/10.5902/2236130816923

Issue

Section

EDUCATION, SOCIETY AND CULTURE