What Can Bits Reveal About the Materiality of Books? Bibliometric Data and Graphic Analysis of Publications
DOI:
https://doi.org/10.5902/2763938X92829Keywords:
Book design, Graphic memory, Mário de Andrade Library, São Paulo, Miolo(s) FairAbstract
This article analyzes the Miolo(s) Fair Collection, comprised of donations from exhibitors at the fair of the same name since 2014, based on bibliometric data from the Mário de Andrade Library (BMA) research platform. The corpus analyzed included 1,219 entries cataloged in the Rare Works and Periodicals section registered at the time of the investigation. The assumption was that it would be possible to extract information about the graphic materiality of the printed materials from the records available in the BMA cataloging system. After the data degradation and standardization process, a quantitative analysis was performed to highlight aspects such as formats, circulation, printing technologies, and the presence of illustrations in the publications. Among the results presented, the following stand out: the number of works without ISBN registration, the preference for more traditional formats, and low-run printing. Furthermore, as an observation, the fundamental role of librarians in the detailed description of the works was noted, which enabled access to data on the design and materiality of the books. In addition to the results found, the proposed procedure also constitutes a methodological contribution to the use of bibliometric data in research on analysis and graphic memory.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. Imagens de artesão – Fora da Vitrina. Jornal Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 29 maio 1955. Imagens, p. 6.
ARAÚJO, Emanuel. A construção do livro. Rio de Janeiro, Brasília: Nova Fronteira, Instituto Nacional do Livro, 2008.
BARROS, Helena de. Em busca da cor: estratégias de linguagem gráfica de rótulos cromolitográficos do Arquivo Nacional e da Biblioteca Nacional (1876-1919). 2018. 289 f. Tese (Doutorado em Design) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
BRAND, Amy; DALY, Frank; MEYERS, Barbara. Metadata demystified: a guide for publishers. Bethesda, EUA, e Hanover, EUA: NISO Press ; Sheridan Press, 2003.
BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico (versão 3.0). São Paulo: Cosac Naify, 2005.
COLLEU, Gilles. Editores independentes: da idade da ração à ofensiva? O editor independente de criação, um ator maior da bibliodiversidade. Rio de Janeiro: Libre – Liga Brasileira de Editoras, 2007.
DESEMPACOTANDO MINHA BIBLIOTECA. In: BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. (, v. Obras Escolhidas). v. 2.
FERRARI, Mélodi. As feiras de arte impressa no Brasil. 2023. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-22052023-105135/. Acesso em: 8 mar. 2024.
GRIGOLIN, Fernanda; AYERBE, Júlia (org.). Entre, à maneira de, junto a publicadores. Brasília: Aurora, 2016.
LIMA, Edna Lucia Oliveira da Cunha. Cinco décadas de litografia comercial no Recife: por uma história das marcas de cigarros registradas em Pernarnbuco, 1875-1924. 1998. 320 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Pontífica Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1998.
LIMA, Guilherme Cunha. O gráfico amador: as origens da moderna tipografia brasileira. Rio de Janeiro: Verso Brasil, 2014.
LUPTON, Ellen. A produção de um livro independente Indie publishing: um guia para autores, artistas e designers. São Paulo: Rosari, 2011.
MANGUEL, Alberto. A biblioteca a noite. São Paulo: Companhia das letras, 2006.
MARTINS FILHO, Tarcísio. Livro, o fruto da feira: materialidade e cultura da impressão entre publicadores independentes. 2024. Tese (Doutorado em Design) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/22799. Acesso em: 13 ago. 2024.
MATTAR, Luciana Lischewski; BRAGA, Marcos Da Costa. Editorial independente contemporâneo: analisando o design de quatro livros paulistanos. In: 9° CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, 2019, Belo Horizonte, Brasil. Blucher Design Proceedings. Belo Horizonte, Brasil: Editora Blucher, 2019. p. 99–111. Disponível em: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/33607. Acesso em: 23 jun. 2024.
MELOT, Michael. A sabedoria do bibliotecário. São Paulo: Edições Sesc São Paulo; Ateliê Editorial, 2019.
PRADILLA, Nicolás. Mudar as perguntas: ritmo, escala, contexto. Rio de Janeiro, Florianópolis: Tijuana; Par(ent)esis, 2021. Disponível em: https://www.leituraetraducao.com.br/. Acesso em: 27 set. 2022.
TSCHICHOLD, Jan. A forma do livro. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.
TWYMAN, Michael. The long-term significance of printed ephemera. RBM: A Journal of Rare Books, Manuscripts, and Cultural Heritage, Chicago, EUA, v. 9, n. 1, p. 19–57, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


