Academic and civic training: pedagogical practices and reports of experience in higher education at the School of Architecture of the Federal University of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499487708

Keywords:

Higher education, Experience reports, Raciality, Racial event, Muquifu

Abstract

The work presents some reflections on pedagogical practices in academic and citizenship training in higher education. The text brings together experience reports from a professor from the Department of Urban Planning at the School of Architecture and a student from the Tourism course at the Institute of Geosciences, both linked to the Federal University of Minas Gerais (UFMG), who developed an institutional project on raciality and space. The project proposes pedagogical activities and academic actions in the fields of teaching, research, and extension, discussing here how these were structured to encourage the racial event in the training of higher education students to understand the production of space and the structuring of Brazilian cities, with a special focus on Belo Horizonte (Minas Gerais, Brazil) from the collection of the Museu dos Quilombos e Favelas Urbanos (Muquifu).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Szabo Goes Corrêa, Universidade Federal de Minas Gerais

Tourism undergraduate student at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Science Initiation scholarship holder linked to the Spatial Expressions of Racial Relations Project.

Juliana Luquez, Universidade Federal de Minas Gerais

Teacher in the Department of Urbanism at the School of Architecture of the Federal University of Minas Gerais (EAUFMG). Geographer, Master's and PhD in Human Geography. Linked to the Laboratory of Regional Studies in Geography (LERGEO/USP) and the Belo Horizonte Nucleus of the INCT Observatório das Metrópoles, she develops research on socio-spatial ruptures and continuities; production and restructuring of space; peripheralization, spoliation and urban segregation, with emphasis on the following themes: racialization of space; urban planning and public safety; urban crisis and climate emergency.

 

References

Atualize-se Podcast: Rio de outros carnavais com Luiz Antônio Simas. Entrevistadores: Aluísio Júnior e Augusto Neto. Entrevistado: Luiz Antônio Simas. [S. l.]: Estúdio Teca, 19 dez. 2023. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/7GAvNyVAEd2ozBATPEOnS2?si=. Acesso em: 07 mar. 2024.

BENTO, Cida. Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022

CAMPOS, Andrelino. Do quilombo à favela: a produção do espaço criminalizado no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

EMICIDA. Prefácio. In: ROLNIK, Raquel. São Paulo: o planejamento da desigualdade. São Paulo: Fósforo, 2022. p. 4-15.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio. A democracia racial revisitada. Afro-Ásia, Salvador, n. 60, 2019. doi: 10.9771/aa.v0i60.36247.

HOOKS, Bell. Ensinando pensamento crítico. São Paulo: Editora Elefante, 2020.

LEANDRO, Gabriela. Direito à cidade e questões raciais. Coletiva, Recife, n. 24, p. 1-10, fev/mai. 2019. Disponível em: <https://www.coletiva.org/dossie-direito-a-cidade-n24-direito-a-cidade-e-questoes-raciai>. Acesso em: 9 mar. de 2024.

MANO A MANO - Brown entrevista Sueli Carneiro. Entrevistador: Mano Brown. Entrevistada: Sueli Carneiro. São Paulo: Spotify, 29 dez. 2022. Podcast. Disponível em: <https://open.spotify.com/episode/2eTloWb3Nrjmog0RkUnCPr>. Acesso em: 07 mar. 2024.

MISSE, Michel. Cinco teses equivocadas sobre a criminalidade urbana no Brasil: uma abordagem crítica, acompanhada de sugestões para uma agenda de pesquisas. Série Estudos, n. 91. Rio de Janeiro: IUPERJ, 1995.p. 23-39.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.

MUQUIFU. Igreja das Santas Pretas. Belo Horizonte: Muquifu, 2022.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3 ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.

PIMENTEL, Maurício; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. O urbano e o turismo: uma construção de mão dupla. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre. v. 43, n. 2, p. 81-105, 2016.

RACIONAIS MC’s. Negro drama. São Paulo: Boogie Naipe, 2002.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. O Ensino do Planejamento Urbano e Regional: propostas à ANPUR. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, [S. L.], v. 4, n.1/2, p. 63-74, mai./nov. 2002.

SANTOS, Milton. As cidadanias mutiladas. In: LERNER, Julio. O preconceito. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1996. p. 133-144.

SANTOS, Renato Emerson dos. Expressões espaciais das relações raciais. In: BARONE, Ana; RIOS, Flavia. (Orgs). Negros nas cidades brasileiras (1890-1950). São Paulo: Intermeios; Fapesp, 2018. p. 77-96.

SANTOS, Ynaê, Lopes dos. Racismo brasileiro: uma história de formação do país. São Paulo: Todavia, 2022.

SIMAS, Luiz Antonio. O corpo encantado das ruas. 10 ed. Rio de Janeiro; Civilização brasileira, 2019.

SPYER, Juliano. A religião mais negra do Brasil. In: SPYER, Juliano. Povo de Deus: quem são os evangélicos e porque eles importam. São Paulo: Geração Editorial, 2020. p. 141-150.

Published

2024-11-19

How to Cite

Corrêa, H. S. G., & Luquez, J. (2024). Academic and civic training: pedagogical practices and reports of experience in higher education at the School of Architecture of the Federal University of Minas Gerais. Geografia Ensino & Pesquisa, 28, e87708. https://doi.org/10.5902/2236499487708

Issue

Section

Ensino e Geografia