Experience and Perception of Nature in Childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499447022

Keywords:

Criança, Corporeidade, Homem-natureza

Abstract

Modern society has shown a movement of deviation from nature, leading to a connection loss between man and nature. Since their early childhood, children interact with the world in response to external encouragement, revealing through their corporeality, the uniqueness with which they interpret the world around them. Nature provides a favorable environment for children to develop various skills, expanding their memories and sensations. The purpose of this research was to understand the child's relationship with nature through their perceptions and experiences at a decisive stage in their corporal and personal development, and the construction of values. Based on the phenomenology of experience and imagination, this qualitative research presents experiments on the interaction of children in the nature. As an outcome, it was observed that children need to maintain contact with nature outside them, creating amends with their natural selves and seeing themselves as part of nature. It is concluded that the valorization of the child’s experiences in relation to the world itself and with nature is a possible path for their human and altruistic development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Aparecida Porfirio da Silva Aparecida Porfirio da Silva, Universidade Estadual de Londrina- UEL

Mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina/UEL
Professora da Rede Municipal de Ensino de Londrina, Paraná

Jeani Delgado Paschoal Moura, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista/ Campus de Presidente Prudente./ Pós-Doutora em Geografia pela Unicamp/ Campus de Limeira, SP.

Docente Associada, Departamento de Geociências, da Universidade Estadual de Londrina/UEL

References

ECHEVERRI, A. P.N: El Reencantamiento del mundo. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente – PNUMA – Oficina Regional para América Latina y el Caribe: Manizales, 2004.

FREINET, C. As técnicas Freinet da Escola Moderna. Trad. Silva Letra. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.

LONDRINA. Secretaria do Meio Ambiente e Recursos Hídricos - Jardim Botânico de Londrina. Disponível em: http://www.meioambiente.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=137 Acesso em: 10 jan. 2019.

LOUV, Richard. A última criança na natureza. São Paulo: Aquariana, 2016.

LOWENTHAL, D. Geography, Experience, and Imagination: Towards a Geographical epistemology. Annals of the Association of American Geographers, v.51. n.3, 1961.

MERLEAU-PONTY, Maurice: A natureza: curso do Collége de France; texto estabelecido e anotado por Dominique Séglard. Trad. Álvaro Cabral. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice: Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Psicologia e pedagogia da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Vida e Obra. São Paulo: Nova Cultura Ltda, 1989. (Coleção Os Pensadores).

MOURA, J. D. P, Educação Ambiental na Infância: práticas e reflexões. In: PASCHOAL, Jaqueline Delgado. Trabalho pedagógico na educação infantil. Londrina: Humanidades, 2007.

OLIVIER, Giovanina Gomes de Freitas. Um olhar sobre o esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de I Educação Física. Campinas, SP.

SILVA, Jéssica Aparecida Porfirio da. Corporeidade e natureza: experiência e percepção na infância. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual de Londrina/UEL, Londrina, 2019.

TELLES, T. C. B. A infância na fenomenologia de Merleau-Ponty: contribuições para a psicologia e para a educação. Revista do Nufen, Belém, v. 6, n. 2, p. 4-13, 2014.

TIRIBA, Lea. Desemparedamento da infância: A escola como lugar de encontro

com a natureza. 2. ed. Rio de Janeiro: Criança e natureza e Alana, 2018.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Trad. Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

REZENDE, Antonio Muniz. Concepção fenomenológica da educação. Cortez Editora, 1990.

Published

2021-03-05

How to Cite

Silva, J. A. P. da S. A. P. da, & Moura, J. D. P. (2021). Experience and Perception of Nature in Childhood. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e04. https://doi.org/10.5902/2236499447022