PET Nursing and the maintenance of actions in the face of the COVID-19 pandemic: experience report on the incorporation of technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190462018

Keywords:

(Enfermagem, COVID-19, Tecnologias de Informação e Comunicação)

Abstract

In this study, the objective was to report experiences of the students of the Nursing course, scholarship holders by Tutorial Education Program (PET) Nursing, in view of the planning adaptations in face of COVID-19. This is a descriptive study, an experience report, based on experiences of members of PET Nursin, linked to a public University in the interior of the state of Rio Grande do Sul, regarding the use of Information and Communication Technologies (ICTs). With the cancellation face-to-face activities, adaptations were necessary to carry out the teaching, research and extension projects developed, configuring them selves as ICTs as essential means to enable the continuity of activities, although with the presence of challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Bastos Cogo, Programa de Educação Tutorial - PET Enfermagem; Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Santa Maria, RS - Brasil

Departamento de Enfermagem da UFSM

Laís Mara Caetano da Silva, Programa de Educação Tutorial - PET Enfermagem; Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Santa Maria, RS - Brasil

Departamento de Enfermagem da UFSM

References

UNITED NATIONS (UN) (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond.

_______. Portaria Interministerial MEC/MS nº 343, de 17 de março de 2020: dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília-DF (18/03/2020). Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376> Acesso em 15 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde (2020). Protocolo de Tratamento do Novo Coronavírus (2019-nCOV). Brasília-DF. Disponível em: <https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2020/fevereiro/05/Protocolo-de-manejo-clinico-para-o-novo-coronavirus-2019-ncov.pdf> Acesso em 15 out. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO) (2020). Situação de surto de doença de coronavírus (COVID-19). Disponível em: <https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019> Acesso em 15 out. 2020.

Kenski, V. M. (2012) Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus.

Silva, L. A., Petry, Z. J. R., andUggioni, N. (2020). Desafios da Educação em tempos de Pandemia: como conectar professores desconectados, relato da prática do Estado de Santa Catarina, 2020. In:Desafios da Educação em tempos de Pandemia. Palú, J., Schültz, J. A., and Mayer, L. (Organizadores) (2020). Editora Ilustração, Cruz Alta, Brasil.

Alves, A. L., Mora, M. F., and Tavares, T. P. (2018). O Instagram No Processo De Engajamento Das Práticas Educacionais: A dinâmica para a socialização do ensino-aprendizagem. Revista Científica da FASETE. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2018/19/o_instagram_no_processo_de_engajamento_das_praticas_educacionais.pdf

Farias, M. R., and Nunes, M. S. M. (2019). O Uso Da Rede Social Facebook Como Ferramenta Em Ead. Revista Aprendizagem em EAD, Distrito Federal, v. 8. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/raead/article/download/10087/6438.

International Association of Universities (IAU) (2020). The Impact Of Covid-19 On Higher Education Around The World. Disponível em: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Brasil. (2002) Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior – SESu. Manual de Orientações Básicas PET. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PETmanual.pdf. Acesso em: outubro de 2020.

Brasil. (2014) Panorama Setorial da Internet. TIC no setor de Saúde: disponibilidade e uso das tecnologias de informação e comunicação em estabelecimentos de saúde brasileiros. Centro de Estudos das Tecnologias da Informação e da Comunicação no Brasil (CETIC), v. 6, n. 1, p. 1-10, 2014.Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/6/Panorama_Setorial6.pdf. Acesso em: outubro de 2020.

Cruz, D. I. et. al. (2011) O uso das mídias digitais na educação em saúde. Artigo Original. Cadernos da Fundação de Desenvolvimento da Unicamp, v.10, n.13, p.130-142. Disponível em: http://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/215/0. Acesso em: outubro de 2020.

Published

2021-05-10

How to Cite

Bastos Cogo, S., Caetano da Silva, L. M., Pacheco Alves, A. J., da Silva Puhl, G., Balconi, I., & Martins de Martins, L. (2021). PET Nursing and the maintenance of actions in the face of the COVID-19 pandemic: experience report on the incorporation of technologies. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(2), 32–39. https://doi.org/10.5902/2448190462018