As estratégias contratuais do trailer cinematográfico

Authors

  • Patrícia de Oliveira Iuva Universidade do Vale do Rio dos Sinos image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497790439

Keywords:

Movie trailer, Reading contract, Image semiotics, Persuasive resources

Abstract

This study refers to the language of the movie trailer, wich I believe it is between publicity and cinema. In other words, the cinematographic elements and the publicity arguments are combined as persuasive resources in a strategical attempt to establish a reading contract with the movie spectator.

Downloads

Author Biography

Patrícia de Oliveira Iuva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Graduated in Social Communication - Advertising and Propaganda, from the Federal University of Santa Maria (UFSM), where she was a scholarship holder of the Tutorial Education Program (PET). She is currently a CNPq scholarship holder in the master's degree of the Postgraduate Program in Communication Sciences, at the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), concentration area Media Processes, research line Media and Audiovisual Processes.

References

AUMONT, Jacques. Análisis del film. Buenos Aires: Paidós, 1990.

CARVALHO, Nelly de. Publicidade, a linguagem da sedução. São Paulo: Editora Ática, 1996.

CASETTI, Francesco; DI CHIO, Federico. Cómo analizar um film. Buenos Aires: Paidós, 1991.

GERBASE, Carlos. Impactos das tecnologias digitais na narrativa cinematográfica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.

JOLY, Martine. A imagem e sua interpretação. Lisboa: Edições 70, 2002.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2003.

PERUZZOLO, Adair C. Elementos de semiótica da comunicação. São Paulo: EDUSC, 2004.

PUCHE, Salvador Martinez. La demo narrativa: análisis del trailer cinematográfico como formato híbrido entre el clip narrativo y el spot publicitário. Tese de doutorado. Espanha, 2005.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. São Paulo: Papirus, 1994.

VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

Published

2024-12-21

How to Cite

Iuva, P. de O. (2024). As estratégias contratuais do trailer cinematográfico. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 6(2). https://doi.org/10.5902/2175497790439

Issue

Section

Free Articles