Aesthetic Contemplation and Alienation: The appropriation of Schopenhauer's aesthetics by the mechanisms of Cultural Industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179378633862

Keywords:

Aesthetic contemplation, Alienation, Schopenhauer, Culture Industry

Abstract

Our paper has as subject the appropriation of categories from Schopenhauer’s thought by the mechanism of Culture Industry as it has been theorized by Adorno and Horkheimer. It assumes the possibility of making the proper relationship between both argumentations, especially, within the third part of The World as Will and Representation and the Culture Industry chapter on the work Dialectic of Enlightenment. We aimed, at first, to demonstrate how the concept of aesthetic contemplation allows Schopenhauer, by canceling the will, the annulment of the suffering inherent at the existence to, in a second moment, consider how this same mechanism, co-opted by the culture industry and the mass media, provides a numbing routine resulting in alienation of consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Fianco, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS

Doutor em Estética e Filosofia da Arte pela UFMG

Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da UPF/RS

References

ADORNO, Theodor W. Minima Moralia. Tradução de Luiz Eduardo Bica, revisão de Guido de Almeida. São Paulo: Editora Ática, 1992.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica, In: ______ Magia e Técnica, Arte e Política. 3. Ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet e prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1987. Obras Escolhidas, Vol. I, p. 165-196.

HORKHEIMER, Max. O pensamento de Schopenhauer em relação à ciência e à religião. Trad. Flamarion Caldeira Ramos. In: Cadernos de Filosofia Alemã XII. São Paulo: FFLCH-USP, 2008, p. 99 – 128. Disponível em: <http://www.fflch.usp.br/df/site/publicacoes/filalema/filalema_12/FilosofiaAlema_final.pdf>. Acessado em 28 nov. 2011.

HORKHEIMER, Max. Teoria Crítica I. São Paulo : Editora Perspectiva, 2004.

HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: Os Pensadores, Vol. XLVIII. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do Esclarecimento:

Fragmentos Filosóficos. [Dialektik der Aufklärung: Philosophische Fragmente] Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação, III Parte. In: Os Pensadores, Vol. XXXI. São Paulo: Editora Abril Cultural, 1974.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. Tradução de M. F. Sá Correia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.

Published

2015-06-01

How to Cite

Fianco, F. (2015). Aesthetic Contemplation and Alienation: The appropriation of Schopenhauer’s aesthetics by the mechanisms of Cultural Industry. Voluntas: International Journal of Philosophy, 6(1), 102–119. https://doi.org/10.5902/2179378633862