EDUCAÇÃO AMBIENTAL E SEGURANÇA ALIMENTAR NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO EM AGROPÉCUÁRIA

Authors

  • Giane Magrini Pigatto Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Dionísio Link Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611703898

Keywords:

Environmental Education, Alimentary Safety, Professional Education

Abstract

The present research embraced aspects on how the environmental education may contribute tothe agricultural output of victuals based on the alimentary safety and within the middle-levelprofessional technical education in agriculture. The approach has focused on the relationshipbetween environmental education and alimentary safety, the environmental education or thefocus, in classroom, in the context of the second semester of the technical course in agriculture ofthe Polytechnic School of UFSM during the second semester of 2010, and the investigation aboutthe insertion of the environmental education in to this teaching modality. This research hadqualitative character. In the context of the present study, the relationship between environmentaleducation and alimentary safety was shown to be able of increase the education in thetheoretical/practical sense of the technical-level vocational education through the perspective ofthe development of the professional formation supported by the interdisciplinarity as an essentialtool for the teaching/learning process. In order to do so, it is necessary a greater effectiveness inpaying attention to the curricular references for the professional education as well as a fullconsideration regarding the thematic of environment as a transversal theme of the National Curricular Parameters to be applied in the school settings of the professional technical educationin agriculture. Thus, it becomes possible to contribute to the formation of agricultural technicianscommitted with the social and economical development, respecting the ethical, moral, cultural,social, and ecological values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABEGG, I. Produção Colaborativa e Diálogo Problematizador mediados pelas Tecnologias da Educação e da Comunicação Livres. 2009. 208f. (Tese Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm> Acesso em: 02 jan de 2010.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm>. Acesso em: 02 jan de 2010.

BRASIL. MEC. Referenciais Curriculares Nacionais da Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. MEC/SEF (Secretaria da Educação Fundamental/MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas Transversais, Meio Ambiente e Saúde. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BERNARDES, M. B. J. ; PRIETO, E. C. Educação Ambiental: disciplina versus tema transversal. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. 24, janeiro a julho de 2010.

BROCHARDT, V. Construindo o conceito de segurança alimentar. Disponível em:

<http://www.rts.org.br/noticias/destaque-4/construindo-o-conceito-de-seguranca-alimentar-e nutricional>. Acesso em 30 de dez. de 2010.

CRIBB, S. L.; CRIBB, A. Y. Agricultura Urbana: alternativa para aliviar a fome e para a educação ambiental. Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural. Porto Alegre, 2009. Disponível em: <http://www.sober.org.br/palestra/13/359.pdf>. Acesso em 05 de jan de 2011

DIAS, G. F. Educação Ambiental – Princípios e Práticas. 9 ed. São Paulo: Editora Gaia, 2004.

FAO. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A AGRICULTURA E ALIMENTAÇÃO. Manual das Boas Práticas Agrícolas para a Agricultura Familiar. Antioquia, Colômbia: 2007.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

KORNIJEZUK, N. B.S. Segurança Alimentar e Nutricional: uma questão de Direito. 2008. 116f (Dissertação de Mestrado. Centro de Desenvolvimento Sustentável) Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

LOHN, J. I. A Educação Ambiental e os temas transversais. Viçosa: Projeto Educar, 2000. Disponível em:<http://lohn.no.sapo.pt/ambiental.htm>. Acesso em 29 de dez. de 2010.

LOUREIRO, C. F. O que significa transformar em educação ambiental? In: Educação Ambiental e Compromisso Social – Pensamentos e Ações. Erechim, RS: EdiFAPES, 2004.

MALUF, R. S. ; MENEZES, F. Caderno “Segurança Alimentar”. Publicado em 2000. Disponível em:<http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/alimentacao/tconferencias.html>. Acesso em 30 de dez. de 2010.

OLIVEIRA, H. R. A Educação Ambiental como tema Transversal dos PCN. Publicado em 23 de fev. de 2008. Disponível em: <http://saladeaula.terapad.com/index.cfm?fa=contentNews.newsDetails&newsID=49765&from=archive>. Acesso

em 29 de dez. de 2010.

PARDO DÍAZ, A. Educação Ambiental como Projeto. 2ª. Porto Alegre. Ed. Artmed, 2002.

RUIZ, J. B.; LEITE, E. C.; RUIZ, A. M.; AGUIAR, T. F. Educação Ambiental e os temas transversais. In: AKRÓPOLIS - Revista de Ciências Humanas da UNIPAR. Akrópolis, Umuarama, v.13, nº.1, jan/mar., 2005.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto Político Pedagógico 2009 do Colégio Politécnico. Disponível

em:<http://www.politecnico.ufsm.br/cursos>. Acesso em: 02 jan de 2010

ZANELLA, , L. C. H. Metodologia de estudo e de pesquisa em administração. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC; [Brasília]: CAPES:UAB, 2009.

Published

2011-10-11

How to Cite

Pigatto, G. M., & Link, D. (2011). EDUCAÇÃO AMBIENTAL E SEGURANÇA ALIMENTAR NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO EM AGROPÉCUÁRIA. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 4(4), 480–492. https://doi.org/10.5902/223611703898

Issue

Section

ARTICLES