DIGITAL WHITEBOARD: MAPPING OF RESOURCES FOR USE IN THE CLASSROOM

Authors

  • Leila Maria Araújo Santos Universidade Federal de Santa Maria
  • Patricia Luiz Varaschini Universidade Federal de Santa Maria
  • Sandro Luiz Moresco Martins Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Erechim.

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611708201

Keywords:

Digital Whiteboard, technology at teaching, educational technology resources.

Abstract

This paper reports on the research being carried out with the financial support of the Center for Educational Technology and Coordination of UAB UFSM - Final Tender Protocol 17/2012, with the objective of map and document the Digital Whiteboard technological resources. This mapping would serves for the development of an educational material to support the teachers in the use of digital whiteboard teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Maria Araújo Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Adjunta do Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional - UFSM

Patricia Luiz Varaschini, Universidade Federal de Santa Maria

Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional - UFSMBolsista do Programa EDUQCII – CTISM/UFSM

Sandro Luiz Moresco Martins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Erechim.

Professor Substituto do Instituto Federal de Educação, Ciência eTecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Erechim.

References

ARAÚJO, J. L; BORBA, M. C. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

AMARAL, S. F. TV Digital Interativa Aplicada na Educação. In: Simpósio Internacional Sobre Novas Competências em Tecnologias Digitais Interativas na Educação, 1., 2007, São José dos Campos. Palestra… Campinas: Unicamp, 2007.

BLIKSTEIN, P. Mal esta na avaliação. Disponível em: <http://www.blikstein.com/paulo/documents/books/Blikstein-MalEstarNa Avaliacao.pdf>.Acesso em: 18 jul. 2011.

BORBA, M. C. 2009 Potencial Scenarios for Internet use in the Mathematics Classroom. ZDM Mathematics Education. 2009.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humanswith-media and the reorganization of mathematical thinking: information ando communication technologies, modeling, experimetnation and visualizacion. Springer, 2005.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K.; Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de M. J. Alvarez; S. B. Santos; T. M. Baptista. Porto: Porto Editora. 1994.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

KENSKI. V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus,

LAKATOS, E. M. e MARCONI, M. de A. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Editora 34, 1997.

NAKASHIMA, R. H. R.; BARROS, D. M. V.; AMARAL, S. F. O uso pedagógico da lousa digital associado à teoria dos estilos de aprendizagem. 2009 Disponível em <http://www.uned.es/revista- estilosdeaprendizaje/numero_4/ Artigos/lsr_4_articulo_12.pdf.> Acessado: 13 jul 2011.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F.; A linguagem audiovisual da lousa digital interativa no

contexto educacional. Revista Educacional Temática Digital. 2006.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F.; Práticas pedagógicas mediatizadas pela lousa digital. Virtua Educa Brasil, 2007. Disponível em: < http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2007/pdf/78-RN.pdf>. Acessado: 14 jul 2011.

TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da Informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.

Published

2013-10-09

How to Cite

Santos, L. M. A., Varaschini, P. L., & Martins, S. L. M. (2013). DIGITAL WHITEBOARD: MAPPING OF RESOURCES FOR USE IN THE CLASSROOM. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 15(15), 2895–2901. https://doi.org/10.5902/223611708201