A methodological proposal for the analysis of a learning practice and a socio-technical system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465915370

Keywords:

TAHC, TST, Methodology, Learning and innovation

Abstract

This article aims to propose an analytical model and contribute to the methodology used to study the phenomenon of learning and innovation, through the appropriation of two theoretical-methodological models: cultural-historical activity theory (CHAT) and socio-technical system (STS) theory. AIESEC (Association Internationale des Etudiants in Sciences Economiques et Commerciales) Curitiba was used as empirical field to expose such methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Latoski, Universidade Positivo, Curitiba, PR

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade Tuiuti do Paraná (2002) e Mestrado em Gestão de Produtividade Organizacional - Campanha Nacional de Escolas da Comunidade (2004). Doutorado em Administração - Organizações, Gestão e Sociedade pela Universidade Positivo (2014). Atualmente é Professora e Orientadora de Trabalho de Conclusão de Curso- Faculdades Integradas do Brasil. Tem experiência na área de Administração: Relações de Trabalho, Gestão de Competências, Gestão de Pessoas, Liderança, Gestão Estratégica, Recursos Humanos, e Responsabilidade Social. Experiência na área de Psicologia: Psicologia Geral, Introdução a Psicologia, Psicologia Básica, e Psicologia Social.

Yara Lúcia Mazziotti Bulgacov, Universidade Positivo, Curitiba, PR

Possui Doutorado em Educação pela UNESP-Universidade Estadual de São Paulo, Campus Marília; Mestrado em Psicologia pela PUC_SP, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Especialização em Análise das Condições de Ensino pela UFSC, Universidade pela Universidade Federal de São Carlos, Graduação em Psicologia pela UEL, Universidade Estadual de Londrina. Professora titular do Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Positivo, Curitiba. Professora Sênior do PMDA da Universidade Federal do Paraná. Coordena, junto ao CNPq, Grupo de Pesquisa: Práticas, Subjetividade e Organizações. Desenvolve pesquisas com base epistemológica interpretativa aproximando categorias teóricas da psicologia social sócio-histórica e cultural junto campo dos estudos organizacionais. Dedica-se a disciplinas: de Comportamento Organizacional, Comportamento Empreendedor, Análise de Práticas nas Organizações; Cultura, Identidade e Mudança. Investiga processos de constituição/reprodução /criação/inovação de práticas sociais ligadas ao humano no cotidiano organizacional. Orienta Iniciação Científica na Universidade Positivo. Investiga com alunos de doutorado, mestrado e graduação: a mediação da emoção nas praticas organizacionais; a prática do pesquisador em perspectiva etnográfica e auto etnográfica ; a prática do turismo em uma perspectiva sócio-histórica e cultural; a prática do gestor na perspectiva cultural; a construção do conceito de administração enquanto prática a partir da geração russa e europeia da Teoria da Atividade.

Sieglinde Kindl da Cunha, Universidade Positivo, Curitiba, PR

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Paraná (1973), especialização em Economia Regional pela FEA/USP (1974), e em Desenvolvimento Econômico pela UFPR (1989) e doutorado em Ciência Econômica pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Foi pesquisadora e Diretora do Centro de Pesquisa do Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES de 1997 a 2002. Foi professora Titular do Mestrado em Desenvolvimento e Organizações da FAE - Centro Universitário de 2009 a 2010. Foi professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Positivo de 2005 a 2009, e atualmente faz parte dos Programas de Mestrado e Doutorado - PMDA e do Programa de Pós-graduação em Gestão Ambiental - PGADM da Universidade Positivo (40 horas) e professor senior do Mestrado em Administração da Universidade Federal do Paraná - PMDA (20 horas) Atua na linha de pesquisa em Empreendedorismo e Inovação com foco em ambientes coletivos de inovação e Inovação e sustentabilidade. Possui artigos publicados em revistas nacionais e internacionais, capitulos de livros nacionais e internacionais, e artigos apresentados e publicados em Anais de Congressos Nacionais e Internacionais. Bolsista Produtividade Pesquisa do CNPq.

References

BARDRAM, J. Temporal coordination: of time and collaborative activities at a surgical department. Computer Supported Cooperative Work, 9(2), 2000.

BERTELSEN, O.; BØDKER, S. Introduction: information technology in human activity. Scandinavian Journal of Information Systems, 12(1), 2000.

BØDKER, S. Through the interface: a human activity approach to user interface design. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1991.

BØDKER, S. Computers in mediated human activity. Mind, Culture and Activity, 4(3), 1997.

CORREIA, M. Mind the gap: repensando a relação entre tecnologia e organização. In: RODRIGUES, S.; CUNHA, M. Estudos organizacionais: novas perspectivas na administração de empresas. São Paulo: Iglu, 2000.

ENGESTRÖM, Y. Learning by expanding: an activity theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-konsultit, 1987.

ENGESTRÖM, Y.; BLACKLER, F. On the life of the object. Organization, 12(3), 2005.

ENGESTRÖM, Y.; LOMPSCHER, J.; RUCKRIEM, G. Putting activity theory to work: contributions from developmental work research. Berlin: Lehmanns Media, 2005.

ENGESTRÖM, Y.; SANNINO, A. Studies of expansive learning: foundations, findings and future challenges. Educational Research Review 5(1), 2010.

GEELS, F.; RAVEN, R. Non-linearity and expectations in niche-development trajectories: ups and downs in Dutch biogas development (1973-2003). Technology Analysis & Strategic Management, 18, 375-392, 2006.

KORPELA, M.; SORIYAN, H.; OLUFOKUNBI, K. Activity analysis as a method for information systems development: general introduction and experiments from Nigeria and Finland. Scandinavian Journal of Information Systems, 12(1), 191-210, 2000.

KORPELA, M.; MURSU, A.; SORIYAN, H.; OLUFOKUNBI, K. Information systems development as an activity. Computer Supported Cooperative Work, 11(1-2), 111-128, 2002.

KORPELA, M.; MURSU, A.; SORIYAN, A.; EEROLA, A.; HÄKKINEN, H.; TOIVANEN, M. Research and development by activity analysis and development: dead horse or the next wave? In: KAPLAN, B.; TRUEX, D.; WASTELL, D.; WOOD-HARPER, A.; DEGROSS, J. (eds.). Information systems research: relevant theory and informed practice. Boston: Kluwer Academic Publishers, 453-471, 2004.

KUUTTI, K. Activity theory and its applications to information systems research and development. In: NISSEN, H.; KLEIN, H.; HIRSCHEIM, R. (eds.). Information systems research: contemporary approaches and emergent traditions. Amsterdam: Elsevier, 529-549, 1991.

KUUTTI, K. Activity theory as a potential framework for human-computer interaction research. In: Nardi, B. (ed.). Context and consciousness: activity theory and human-computer interaction. Cambridge: MIT Press, 17-44, 1996.

MURSU, A.; LUUKKONEN, I.; TOIVANEN, M.; KORPELA, M. Activity theory in information systems research and practice: theoretical underpinnings for an information systems development model. Information Research, 12(3), 3, 2006.

MWANZA, D. Where theory meets practice: a case for an activity theory based methodology to guide computer system design. In: HIROSE, M. (ed.). Proceedings of INTERACT’ 2001, Oxford, UK: IOS Press, 2001.

ORLIKOWSKI W.; BAROUDI, J. Studying information technology in organizations: research approaches and assumptions. Information Systems Research, 1, 1-28, 1991.

PEREIRA-QUEROL, M.; JACKSON FILHO, L.; CASSANDRE, M. Change laboratory: uma proposta metodológica para pesquisa e desenvolvimento da Aprendizagem Organizacional. Administração: Ensino e Pesquisa, 12 (4), 609-640, 2011.

SANTOS, L.; ALCADIPANI, R. Por uma epistemologia das práticas administrativas: a contribuição de Theodore Schatzki. Proceeding of Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Rio de Janeiro, Brasil, 34, 2010.

SEWELL JR., W. Historical events as transformation of structures: inventing revolution at the Bastille. Theory and Society, 25, 841-881, 1996.

VYGOTSKY, L. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1978.

WILSON, T. A re-examination of information seeking behaviour in the context of activity theory. Information Research, 11(4), 2006.

Downloads

Published

2019-05-13

How to Cite

Latoski, A., Bulgacov, Y. L. M., & Cunha, S. K. da. (2019). A methodological proposal for the analysis of a learning practice and a socio-technical system. Revista De Administração Da UFSM, 12(1), 69–87. https://doi.org/10.5902/1983465915370

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)