Strategic management and the managing competences in the marketing department: a study in a beverage industry

Authors

  • Lindiane da Veiga Baisch Universidade Federal de Santa Maria
  • Rolando Juan Soliz Estrada Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Flávia Luciane Scherer Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Ivanete Schneider Hahn Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Bruno Da Veiga Thurner Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/198346597689

Abstract

This work presents the study in a beverage industry, in the city of Santa Maria in the state of Rio Grande do Sul, Brazil, that uses strategic planning in its activities. The research aimed to identify the managing competences of the marketing manager at the studied company. In order to achieve this goal, we studied the Estrada (2007) strategic management model, where we analyzed the present and expected roles and the competences of the marketing manager. In order to collect data, we applied a semi structured interview to the marketing manager, his/her boss and his/her subordinates. We analyze the managing competences that this professional has and should have, for an efficient performs at its functions and the optimization of the company strategic management.

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Author Biographies

Lindiane da Veiga Baisch, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Engenharia da Produção pela Universidade Federal de Santa Maria

Rolando Juan Soliz Estrada, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e Pós-Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo - USP (2006). Professor titular da Universidade Federal de Santa Maria.

Flávia Luciane Scherer, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do Departamento de Ciências Administrativas e Coordenadora do Curso de Mestrado Profissional em Gestão de Organizações Públicas da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Ivanete Schneider Hahn, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Bruno Da Veiga Thurner, Universidade Federal de Santa Maria

Graduação em Desenho Industrial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Diretor do Estudio Morph.

Published

2012-12-18

How to Cite

Baisch, L. da V., Estrada, R. J. S., Scherer, F. L., Hahn, I. S., & Thurner, B. D. V. (2012). Strategic management and the managing competences in the marketing department: a study in a beverage industry. Revista De Administração Da UFSM, 5, 729–747. https://doi.org/10.5902/198346597689

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