Impacts of salesperson-brand relationship on performance of salesperson in retailing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465933265

Keywords:

Salesperson-Brand Relationship (SBR), salesperson-brand attachment (SBA), salespeople performance, retail

Abstract

In competitive markets with many brand options, pursuing a differential has been a recurring task for companies today. In this sense people have become an important asset in the company and several studies focused on the relationship of consumers with brands. But few studies have investigated other types of brand relationships, such as that of the seller in this scenario, and how this relationship can impact sales performance. This research aims to understand the background of the performance of retail salespeople, this work unprecedentedly integrates the concepts of Salesperson-Brand Relationship (SBR) and Salesperson-Brand Attachment (SBA). For this, a survey was conducted with 206 vendors. This is one of the first researches that seeks to develop an integrative model of the seller-brand relationship and its consequences, the work demonstrates significant relationships between SBR and SBA, job satisfaction and sales performance. The main results indicate that the seller-brand relationship impacts the performance of small retailers, since results show that the seller's relationship with the brand plays a significant role in their performance, commitment, effort and satisfaction with work. According to the survey results, companies wanting retail sales performance should build "Brand Attachment" on their sales team to drive job satisfaction and commitment.

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Author Biographies

Cid Filho Gonçalves, Universidade Fumec, Belo Horizonte, MG

Pró-Reitor de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da Universidade Fumec - Brasil 2014-2015. Coordenador do Programa de Mestrado e Doutorado em Gestão de Negócios na Universidade FUMEC. É professor titular do Programa de Doutorado e Mestre em Administração e professor / pesquisador. Autor de livros e artigos publicados nacional e internacionalmente. Recebeu prêmios nacionais e internacionais.

Clodoaldo Lopes Nizza Júnior, Universidade Fumec, Belo Horizonte, MG

Doutor em Administração pela Universidade FUMEC, Mestre em Administração de Empresas pela Faculdade FEAD / Minas. Coordenou os cursos tecnológicos de Finanças, Recursos Humanos, Marketing, Gestão Comercial e Logística. Atuou na Coordenação e Ensino dos Cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão Empresarial e Marketing Estratégico. Atuou como presidente institucional do Comitê de Marketing e membro do Conselho Superior da FUMEC. É membro do Conselho de Curadores e Presidente do Comitê de Novos Negócios do Conselho de Curadores da Fundação Minas de Educação e Cultura.

Flavia Braga Chinelato, Universidade Fumec, Belo Horizonte, MG

Doutora em Administração pela Universidade FUMEC. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade FUMEC. Especialista em Gestão Estratégica de Marketing, Logística Estratégica e Gestão Empresarial. Trabalha como consultora em negócios internacionais. Experiência em internacionalização de pequenas e médias empresas. Professora em cursos de pós-graduação em Gestão de Negócios, Negócios Internacionais, Logística e Marketing Estratégico.

Published

2019-02-27

How to Cite

Gonçalves, C. F., Nizza Júnior, C. L., & Chinelato, F. B. (2019). Impacts of salesperson-brand relationship on performance of salesperson in retailing. Revista De Administração Da UFSM, 11(5), 1279–1304. https://doi.org/10.5902/1983465933265