The emotions of elderly consumers in the process of choice of travel destinations

Authors

  • Priscila Silva Esteves PPGA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Luiz Antonio Slongo PPGA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Cristiane Silva Esteves PPGP - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Renato Hübner Barcelos PPGA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/198346595581

Abstract

Emotions have great importance in purchasing decisions, however, only recently, researchers started to study them by qualitative approaches. In this context, this study sought to examine them in a still unexplored segment: elderly consumers. For this purpose, this research concentrated in a service for which they have shown a lot of interest – tourism – in order to analyze the emotions present in the choice of travel destinations and their influence on future purchasing decisions. That was done with the use of in-depth interviews aided by the Photo Elicitation Technique (PET). It was then observed that emotions affect the choice for a particular travel destination because the sensations experienced during previous trips are stored in memory and have a strong influence on future decision-making processes. This work also brings interesting contributions for future research because it investigated the occurrence of emotions in 3 separate stages of the consumption process – before, during and after the trip – and not only as just one element in this decision, as normally occurs in most researches about emotions. By demonstrating that this was a favorable decision to better understand the emotions throughout the entire purchase decision process, new paths are opened for further research with different methodological approaches.

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Author Biographies

Priscila Silva Esteves, PPGA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), especialização em Pedagogia Empresarial pela ESAB (Escola Superior Aberta do Brasil), Mestrado em Administração (Marketing) pelo PPGA/UFRGS e, atualmente, é aluna de Doutorado em Administração (Marketing) pelo PPGA/UFRGS (bolsista Capes). Foi professora de Administração Mercadológica I da Instituição Educacional São Judas Tadeu. Ministrou diversas disciplinas da Graduação à Distância em Administração (UFRGS), do Pós Graduação em Gestão de Negócios do Banco do Brasil (UFRGS), do Pós Graduação em Administração Contemporânea (UFRGS) e do Pós Graduação em Gestão Bancária do Banrisul (UFRGS).

Luiz Antonio Slongo, PPGA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: Marketing, Marketing Estratégico, Marketing de Relacionamento, Pesquisa em Marketing e Logística Empresarial.

Cristiane Silva Esteves, PPGP - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Graduada em Psicologia na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com láurea acadêmica. Possui especialização em atendimento clínico, com ênfase em Psicanálise pela UFRGS. Realiza Mestrado em Psicologia na PUC-RS. Tem experiência nas áreas de Psicologia Escolar, Psicologia Organizacional e Psicologia Clínica.

Renato Hübner Barcelos, PPGA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Administração com ênfase em Marketing pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Bolsista CNPq. Mestre em Administração com ênfase em Marketing pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010). Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009) e Engenheiro Eletricista pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Possui experiência em atividades de planejamento e em pesquisas de Marketing realizadas em agências de publicidade e consultorias empresariais. Seus principais interesses de pesquisa são as áreas de comportamento do consumidor, marketing cultural, mídias sociais e gerações.

Published

2013-09-30

How to Cite

Esteves, P. S., Slongo, L. A., Esteves, C. S., & Barcelos, R. H. (2013). The emotions of elderly consumers in the process of choice of travel destinations. Revista De Administração Da UFSM, 6(3), 561–580. https://doi.org/10.5902/198346595581

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