Cooperative studying: an Interesting practice for academic success

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X31584

Keywords:

Teaching-learning. Cooperative Study. Calculus.

Abstract

High failure rates in the Differential and Integral Calculus courses and the subsequent dropout caused by them are a reason for concern in many universities around the world, both in developing countries such as Brazil and developed ones such as the United States of America. So, it is not surprising that there is lots of interest in researching about this context, and possible ways of action. This is the focus of this article, to study about the origins of this situation, analyzing the causes of the students’ difficulties and presenting Collaborative Learning as an effective way to change this situation. The article is based on data from several universities that have shown interest in this method. The results demonstrate the effectiveness of this practice, both in academic and psychological performance of the students, thus showing the need for a greater incentive of this technique, as well as an intense study of the way it should be done.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Inácio Moreira Bezerra, UFPEL (Universidade Federal de Pelotas)

Estudante em Engenharia da Computação UFPEL, bolsista no Projeto GAMA(Grupo de Apoio em Matemática), professor no Desafio Pré-Universitário,pesquisas em Educação e Dinâmica Populacional.

Rejane Pergher, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Possui graduação em Bacharelado em Matemática Aplicada e Computacional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase no ensino e em Sistemas Dinâmicos, atuando principalmente nos seguintes temas: programação linear, biomecânica, controle e otimização.

References

ALMEIDA, L. M. W, FATORI, L.H., SOUZA, L.G.S(2007). Ensino do Cálculo: Uma abordagem utilizando modelagem matemática. P6

ANNIS, L.F.(1983). 'The processes and effects of peer tutoring', Human Learning 2(1), 39-47.

ARAÚJO, R.; MOREIRA, L. F. N. Monitoria da disciplina de Cálculo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 33, 2005, Campina Grande. Anais. Campina Grande: UFPB, 2005. CD-ROM.

BARROS, J. A. et al. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 63-69, 2004.

BOYLE, M. e GILLIES, R. (2013). Cooperative learning: A smart pedagogy for successful learning. Disponível em

<https://sydney.edu.au/education_social_work/professional_learning/resources/papers/slc-2013/cooperative-learning.pdf> Acesso em: 16 de jun. 2017.

BUFFINGTON, P. W. Competition vs Cooperation, 20--??. Disponível em <http://www.charleswarner.us/articles/competit.htm>. Acesso em: 16 de jun. 2017.

CUMMINGS, K. (2015) How Does Tutoring to Develop Conceptual Understanding Impact Student Understanding?. In BSUZonors Program Theses and Projects. Item 96. Available at: http://vc.bridgew.edu/honors_proj/96.

CURY, H. N. Criação de ambientes de aprendizagem para o ensino de cálculo. Anais eletrônicos do I congresso Sul-Brasileiro de Informática na educação, 2000, p7.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e entendendo seus benefícios. 2008. Educar, Curitiba, n. 31, p. 213-230, Editora UFPR.

HENSEL, R. A. e HAMRICK, T. R. (2012). Comparison of paths to calculus success. Proceedings of the 2012 ASEE Annual Conference, San Antonio, TX.

HONG, Y.Y., S. KER, S. e KLYMCHUK, S. Teachers perspectives on the transition from secondary to tertiary mathematics education. In Crossing divides: Proceedings of the 32-annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. 2009.

JESPERSEN, E. The value of education in the HDI and human development broadly. 2011. Disponível em: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/ED_new/pdf/HDRO-UNDP.pdf Acesso em: 25 jun. 2017.

JÚNIOR, A.J.S., Ensino com Pesquisa na Universidade: A importância da Colaboração. 2004. VIII Encontro Nacional de Educação Matemática.

MATOSO, F. Tempo de estudo no Brasil é inferior ao de países de Mercosul e brics, aponta IDH. 2017. Disponível em: http://g1.globo.com/mundo/noticia/tempo-de-estudo-no-brasil-e-inferior-ao-de-paises-de-mercosul-e-brics-aponta-idh.ghtml Acesso em: 25 jun. 2017.

MORAN, José (2007). A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. P13-27.

PEÑA, R. P. College Reinvent Classes to Keep More Students in Science. 2014. Disponível em: https://www.nytimes.com/2014/12/27/us/college-science-classes-failure-rates-soar-go-back-to-drawing-board.html?_r=0 Acesso em: 16 de jun. 2017

PONTE, J. P., Professores e Formadores Investigam a sua Própria Prática: O papel da colaboração. Zetetiké, Campinas, vol. 11, n.20 – 2003.

ROSIN, H. The Suicide Clusters at Palo Alto High Schools, 2015. Disponível em:<https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/12/the-silicon-valley-suicides/413140/>. Acesso em: 15 de jun. 2017.

SHAKERDGE, K. High failure rates spur universities to overhaul math class. 2016. Disponível em: http://hechingerreport.org/high-failure-rates-spur-universities-overhaul-math-class/ Acesso em: 16 de jun. 2017

TOPPING, K.J. (1996). The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education, 32, 321-345.

Published

2018-03-27

How to Cite

Bezerra, J. I. M., & Pergher, R. (2018). Cooperative studying: an Interesting practice for academic success. Ciência E Natura, 40, e27. https://doi.org/10.5902/2179460X31584

Issue

Section

Teaching