Environmental responsibility at the University in human formation

Authors

  • Arismar Manéia Faculdades Integradas de Aracruz, Aracruz, ES

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117019475

Keywords:

University, Development, Citizenship, Environmental situation

Abstract

The University has always sought to cultivate and to transmit knowledge, fundamental role to society, translated into development and intellectual progress. Today, higher education has a more universal and, in addition, more than technical vocational training and qualified, she should prepare the student for the full exercise of citizenship, caring for his research activity aimed at, too, the answer to the problems and the search for solution to the needs of the community. The mission of the University has to be expanded beyond the simple technical training that meets the practical purposes. The current environmental situation requires that the University plays a new role, assuming a critical-reflexive position with the goal of shaping a new rationality to the transformation of the traditional scientific models, promoting new knowledge and integrating the different knowledge. So, we need a review of environmental values in discussion within the University. It is, then, to the University have their social role faced with a more practical engagement on environmental issues, especially in the training of professionals and able to think about the environmental problems that plague humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arismar Manéia, Faculdades Integradas de Aracruz, Aracruz, ES

Professor Doutor, Departamento de Mestrado em Tecnologia Ambiental, Faculdades Integradas de Aracruz, ES

References

BENETTI, B. Futuros professores de ciências naturais e biologia: perspectivas de inclusão da temática ambiental no trabalho educativo. GT: Educação Ambiental/n.22. 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais – ética. Vol. 8 Brasília: MEC, 1997.

BURSZTYN, M. Meio ambiente e interdisciplinaridade: desafios ao mundo acadêmico. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n.10, p.67-76, 2004. Disponível em: . Acesso em 16 ago. 2015.

ESCRIGAS, C.; LOBERA, J. Introdução: novas dinâmicas para a responsabilidade social. In: GUNI (Ed.). Educação superior em tempos de transformação: novas dinâmicas para a responsabilidade social. (Vera Muller, Trad., pp. 3-17). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

GILES, T. R. História da educação. São Paulo: Pedagógica e Universitária Ltda., 1987.

KRAEMER, M.E.P. Responsabilidade social: uma alavanca para sustentabilidade. Disponível em: <http://www.gestaoambiental.com.br>. Acesso em: 18 ago. 2015.

MACÊDO, A. R. de. O papel social da universidade. Revista da Associação Brasileira de Mantenedores de Ensino Superior, 23(34), 7-12, 2005.

MANÉIA, A. Educação Ambiental como tema transversal no curso de Pedagogia na FAACZ/Aracruz-ES. Tese Mestrado. Faculdade de Aracruz. Aracruz/ES. 2011.

MONROE, P. História da educação. São Paulo: Nacional, 1979.

MORALES, A.G.M. O processo de formação em educação ambiental no ensino superior: trajetória dos cursos de especialização. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental da Fundação Universidade Federal do Rio Grande, 18(1), 2007. Disponível em: <http://www.remea.furg.br/indvol18.php>. Acesso em: 17 ago. 2015.

MORIN, E. A cabeça bem-feita. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

OLIVEIRA, T. A Universidade medieval: uma memória. IV Jornada de Estudos Antigos e Medievais, na Universidade Estadual de Maringá, em outubro de 2005. In: COSTA, Ricardo da (Coord.). Mirabilia 6. Jun-dez, 2006.

PILETTI, N. História da educação no Brasil. São Paulo: Ática, 2003.

RIBEIRO, R. da C.; MAGALHÃES, A.M. Política de responsabilidade social na universidade: conceitos e desafios. Educação, Sociedade & Culturas, nº 42, 2014, 133-156.

RIOJAS, J. A complexidade ambiental na Universidade. In: LEFF, E. A complexidade ambiental. São

Paulo: Cortez, 2006.

ROSSATO, R. Universidade: nove séculos de história. Passo Fundo: UPF, 2005.

SANTOS, B.S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2001.

SEVERINO, A.J. O ensino superior brasileiro: novas configurações e velhos desafios. Educar, 31, 73-89, 2008.

STEENBERGHEN, F. História da filosofia. Período cristão. Lisboa: Gradiva, 1980.

UNESCO (Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura).

Educação Ambiental: as grandes orientações da Conferência de Tbilisi. Brasília: IBAMA, 1997.

VALLAEYS, F. O que significa responsabilidade social universitária? Revista da Associação Brasileira de Mantenedores de Ensino Superior, 24(36), 35-56, 2006.

VERGER, J. As universidades na Idade Média. São Paulo: Unesp, 1990.

WANDERLEY, L.E.W. O que é Universidade? São Paulo: Brasiliense, 2003.

Published

2016-02-29

How to Cite

Manéia, A. (2016). Environmental responsibility at the University in human formation. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 20(1), 274–282. https://doi.org/10.5902/2236117019475

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION